Sterkere lut må til for å stoppe selskapstyveri

Regjeringen går ikke langt nok når den nå foreslår endringer i lovene som regulerer offentlige registre for selskapsinformasjon. Fortsatt vil døren stå vidåpen for kriminelle.

Det kan tas enkle grep som vil være effektive mot selskapstyveri, at noen uberettiget kan få fjernet styremedlemmer og daglig leder i registrene og få registrert seg selv i stedet.

Enhetsregisteret og Foretaksregisteret har en sentral rolle i førstelinjen i bekjempelse av økonomisk kriminalitet og arbeidslivskriminalitet. Den rollen svekkes om det ikke er tilfredsstillende sikkerhet for at dataene i registrene er korrekte.

- I dag ser vi at kriminelle i stadig større omfang utnytter den tilliten som offentlig tilgjengelig selskaps- og regnskapsinformasjon nyter. De har for lengst oppdaget at kontrollen med informasjonen som sendes inn er minimal, sier adm. direktør Karen Kvalevåg i Revisorforeningen.

Forslagene går ikke langt nok

Revisorforeningen har lenge påpekt at det er for lett å sende falsk informasjon til Brønnøysundregistrene. Og at kontrollen er for svak.

- Det er på høy tid at det kommer endringer i lovgivningen. Vi støtter forslagene fra Regjeringen. Samtidig mener vi at de ikke går langt nok. Det vil være svært effektivt hvis vi kan få til at enhver endring av opplysninger i Foretaks- og Enhetsregistret som gjelder personer med roller i foretaket, må bekreftes av de personene det gjelder, sier Kvalevåg.

- Før et avtroppende styremedlem eller daglig leder fjernes fra registeret, må det kreves at vedkommende bekrefter endringen med sikker elektronisk signatur. Det samme må kreves av de som er påtroppende i disse rollene. Med forslaget som nå foreligger, vil det fortsatt være mulig å få registrert endringer basert på en generalforsamlingsprotokoll som i sin helhet er forfalsket, sier Kvalevåg.

- Det må være krav til en toveis bekreftelse for å hindre selskapstyveri, sier Kvalevåg.

Det må settes en stopper for regnskapsjuks

- Også regnskapsjuks er altfor enkelt å gjennomføre. Det må bli bedre kontroll på innsendte regnskaper, og det bør settes en stopper for muligheten til å endre regnskaper tilbake i tid. Sistnevnte har nå også Finanstilsynet tatt til orde for, sier Kvalevåg.

- Det er viktig at vi skjønner alvoret. At dagens trusselbilde krever sterkere kontroll. Regnskapsregisteret i Brønnøysund må få ressurser og mandat til å sette en stopper for det omfattende regnskapsjukset vi nå ser.

- God registerkvalitet er en forutsetning for at registrene forsetter å ha tillit og legitimitet hos brukerne. Dagens situasjon utfordrer hele vårt tillitssamfunn. Derfor må effektive tiltak gjennomføres raskt, avslutter Kvalevåg.

Om oss

Revisorforeningen er en interesse- og kompetanseorganisasjon for statsautoriserte revisorer i Norge. Revisjon er en samfunnskritisk funksjon. Våre medlemmer er objektive overvåkere og kontrollører av sentrale fakta i samfunnet. Betrodde tillitspersoner som ser årvåkent på årsregnskap, rapporter og beretninger, og som på våre felles vegne sørger for at informasjonen er etterprøvd og utfordret.  Tillit fordrer at vi kan stole på at bedrifter og organisasjoner snakker sant. Med tillit i bunn får vi et sunt næringsliv, rettferdig konkurranse og trygge arbeidsplasser.

Revisorforeningen har 28 ansatte og holder til i Indekshuset på Solli plass i Oslo