Folketrygdfondet rekrutterer i Tromsø

Vil du være med å styrke finansmiljøet i Tromsø? Stortinget har vedtatt Loven om Statens fond i Tromsø, og nå starter arbeidet med å rekruttere nøkkelpersoner til det nye fondet som får en startkapital på 15 milliarder kroner som kan dobles når det er høstet noe erfaring.

Prosjektgruppen Statens fond i Tromsø, foto
Team Tromsø: Folketrygdfondet har hatt en prosjektgruppe som har forberedt virksomheten siden starten av året. Prosjektlederne fra venstre: Marte Skoglund Greni (administrasjonskonsulent), Jørn Terje Krekling (direktør økonomi og risiko), Kjetil Houg (administrerende direktør), Karl Mathisen (aksjedirektør), Jørn Nilsen (direktør operasjoner og IT) og Lisbeth Johansen Kvam (direktør virksomhetsstyring). Folketrygdfondet

– Dette er en unik mulighet for ambisiøse kapitalforvaltere. Fondet skal bygge videre på kompetansen vi har opparbeidet over flere tiår. Nå starter jobben med å rekruttere et nytt team som skal bli en del av vår organisasjon og bidra til å løfte oss som kapitalforvalter, sier Houg, administrerende direktør i Folketrygdfondet.

Det anslås at det nye teamet vil bestå av fem ansatte fra start.

Spennende mulighet i attraktiv by

Teamet skal forvalte det nye fondet som skal investere i aksjer i nordisk børsnoterte småselskaper.

- Vi har et tydelig mål med vår forvaltning, og det er høyest mulig avkastning over tid. Dette kommer vi også til å ta med oss til Tromsø, sier Houg.

Det at fondet er basert i Tromsø kan være en god bonus for aktuelle kandidater.

– Tromsø er en attraktiv by med tunge fagmiljøer på blant annet sjømat og teknologi på universitetet. I tillegg får man vakre omgivelser med på kjøpet, sier han.

Dette blir Statens fond i Tromsø

Det nye fondet skal investere basert på en markedsvektet indeks bestående av nordiske børsnoterte småselskaper. I underkant av halvparten av referanseindeksen består av svenske selskaper, etterfulgt av danske (22 prosent), finske (13 prosent), norske (9 prosent) og islandske (6 prosent) selskaper.

– Investeringsuniverset inneholder mange spennende selskaper med høyt verdiskapingspotensial, noe historikken bekrefter. Den nye enheten vil opparbeide spisskompetanse som få andre forvaltere i det nordiske markedet innehar, mener Houg.

Den foreslåtte referanseindeksen vil bestå av 344 nordiske småselskaper med en samlet markedsverdi på 1 506 milliarder kroner, justert for fri flyt. De tre største sektorene vil være industri (27 prosent), helse (25 prosent) og finans (21 prosent).

Vil du være med å styrke finansmiljøet i Tromsø?  Les mer og søk her.

Prosjektgruppen Tromsø, foto
Kjetil Houg, foto
Administrerende direktør i Folketrygdfondet, Kjetil Houg
Erik Kraft
Kjetil Houg, foto
Administrerende direktør i Folketrygdfondet, Kjetil Houg
Erik Kraft
Prosjektgruppen Statens fond i Tromsø, foto
Team Tromsø: Folketrygdfondet har hatt en prosjektgruppe som har forberedt virksomheten siden starten av året. Prosjektlederne fra venstre: Marte Skoglund Greni (Administrasjonskonsulent), Jørn Terje Krekling (Direktør Økonomi og Risiko), Kjetil Houg (Administrerende Direktør), Karl Mathisen (Aksjedirektør), Jørn Nilsen (Direktør Operasjoner og IT) og Lisbeth Johansen Kvam (Direktør Virksomhetsstyring).

Om Folketrygdfondet

• Folketrygdfondet er en aktiv, langsiktig og ansvarlig investor som forvalter Statens pensjonsfond Norge og Statens obligasjonsfond.
  • Folketrygdfondet er den største institusjonelle investoren på Oslo Børs og utgjør ca. 10 prosent av hovedindeksen.
  • Kapitalen er også investert i Sverige, Danmark og Finland, og investeres i både aksjer og rentepapirer.
  • Referanseindeksen som er fastsatt av Finansdepartementet har 60 prosent i aksjer og 40 prosent i rentepapirer, fordelt på 85 prosent i Norge og 15 prosent i resten av Norden.
  • Folketrygdfondet ble etablert i 1967 for å forvalte overskuddene i folketrygden, og i løpet av de 12 første årene ble det overført 11,8 milliarder kroner til fondet. Trygdeytelsene økte utover 70-tallet og siden 1979 har det ikke vært overskudd å sette inn i fondet, og med unntak av at kontolånsordningen på ca. 100 mrd. kroner ble avviklet i 2006, er det heller ikke tatt kapital ut. I dag er Folketrygdfondets statlige kapitalforvaltning ikke knyttet til folketrygden.

Følg pressemeldinger fra Folketrygdfondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Folketrygdfondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Folketrygdfondet