NRK–serie hjelper menn å oppfylle drømmen om en mancave

Den nye TV-serien Mancave er et ærlig og rått oppussingsprogram om vennskap, mannskap og bannskap. Her får norske menn ut fingeren og bygger guttedrømmen.

Programleder Morten Strand hjelper menn rundt om i landet med å bygge sin egen mancave. Simen Fangel/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet

Premiere på NRK1 og i NRK TV 2. oktober.

Programleder Morten Strand og snekker Kai Simon Simonsen legger ut på en reise i Norge med et edelt mål: å hjelpe menn med å oppfylle drømmen om en egen mancave.

Gjennom seks episoder blir vi kjent med menn som har det til felles at de ønsker seg et fristed.

Sammen med Morten og Kai Simon bretter de opp ermene for å lage et sted der de kan være seg selv, blottet for rosa pynteputer og sterile sofatrekk.

null
Snekker Kai Simon Simonsen og programleder Morten Strand reiser rundt i Norge for å bidra til at menn får oppfylt drømmen om eget sted. Simen Fangel/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet

Vennskap og lidenskap

Med enkle grep og mange hender, viser serien hvordan et ubrukt rom forvandles til en hule der menn kan prate, spille musikk, mekke, ta seg en øl og være sammen. Et sted der lidenskap og vennskap kan få blomstre.

– Menn har lettere for å snakke om følelser når vi holder på med noe, uten å måtte se hverandre i øynene over en kopp te. Jeg mener en mancave kan være et slikt sted. Godpraten mellom menn skjer ikke over pynteputer. Den skjer under overhalingen av en motor eller rundt ei bålpanne, sier programlederen Morten Strand.

null
Sveio blir det bygd et utstillingsrom for biler. Simen Fangel/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet

Død over pynteputene

Uten hemninger og med hjelp fra Morten, Kai Simon og gode venner forvandles en loslitt kjeller til et 80-talls disco og en rotete garasje blir til en tøff saloon. En låve bygges om til en tikibar og det bygges øvingslokale for rockere. En mann får eget utstillingsrom for klassiske biler og det blir bygget en backstagehule som rengjøres med høytrykksspyler.

Med sitt rullende verksted besøker programlederen og snekkeren Lillehammer, Bodø, Notodden, Sveio, Tromsø og Hamar.

«Mancave» gir tips og triks som vil inspirere menn med tiltaksvegring og både to og flere tommeltotter til å enkelt ta grep om eget liv.

null
På Lillehammer bygges det et 80-talls disco i en sliten kjeller. Simen Fangel/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet

Et trygt sted for det utrygge

For idéskaper og programleder Morten Strand er serien et personlig korstog mot en av menns største utfordringer: å tørre å prate mer med hverandre når livet er vanskelig.

– Hadde flere menn bare snakket mer sammen, ville den dystre statistikken over menns mentale helse sett mye bedre ut. Første steget er ikke psykolog eller sykemelding, men å tørre å snakke om det med en kompis, sier han.

Mannepraten

Morten Strand mener det er på høy tid å innse at menn sjelden åpner seg midt i familiestua, eller rundt lunsjbordet. Derfor kan en mancave være viktig, mener han.

Regissør Jørn Norstrøm håper serien inspirerer menn til å plukke opp mobilen, ringe en kompis og sammen bygge en bro tilbake til sitt sosiale liv.

– Hvis entusiasmen og pågangsmotet vi har sett gjennom opptakene kan inspirere venner til å gå sammen for å bygge drømmemancaven, tror jeg vi har lykkes, sier regissøren.

Fra limstift til hammer

De fleste som har barn kjenner programleder Morten Strand som idéonkelen fra utallige NRK Super-produksjoner, spesielt med over 100 episoder av «Gjør det sjøl».

Han har også skapt julestemning i de tusen hjem som programleder for «Julemorgen».

Nå er limstift og julepynt byttet med hammer og guttastemning når Morten trekker norske menn opp av sofaen for å lage en mancave.

null
Morten Strand har også hatt ideen til programserien. Simen Fangel/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet

Her er bygges det mancave

Første episode: Rockebule på Hamar
Geir er gitarhelt med utsettertrang, og har gått seg vill i ville drømmer om en egendesignet rockebule.

Andre episode: 80-tallsdisco på Lillehammer
Ole Lukas trenger hjelp til å forvandle en møllspist kjellerstue til et fett 80-tallsdisco med speil, damer og strobelys.

Tredje episode: Showroom i Sveio
Ivars mancave ligger bokstavelig talt i tusen deler, og om ei uke har han invitert til biltreff i garasjen.

Fjerde episode: Backstage i Tromsø
Tom Roger er klar for en blytung rockekonsert i hagen, og trenger en heftig mancave for å samle band og venner.

Femte episode: Saloon i Bodø
Thomas drømmer om å vekke sin indre cowboy med en egen saloon, men har druknet i samlemani og papparollen.

Sjette episode: Grill og Tikibar på Notodden
Jan og Tommy har et falleferdig småbruk og heftige planer om et hemningsløst samlingssted for venner og dårlige vaner.

FAKTABOKS:

Mancave

Premiere: Onsdag 2. oktober i NRK TV og på NRK1 kl. 20.00.

• Alle episodene slippes samtidig i NRK TV
  • Seks episoder, hver på ca 45 minutter
  • Norsk oppussingsprogram
  • Produsert av NRK
  • Programleder: Morten Strand
  • Snekker: Kai Simon Simonsen
  • Regissør: Jørn Norstrøm
  • Prosjektleder: Simen Fangel

Simen Fangel/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet
Sveio blir det bygd et utstillingsrom for biler.
Simen Fangel/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet
På Lillehammer bygges det et 80-talls disco i en sliten kjeller.
Simen Fangel/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet
Morten Strand har også hatt ideen til programserien.
Regissør Jørn Norstrøm
Snorre Tønset/NRK Kun til bruk ved omtale av programmet