Utdanningsforbundet

Deler regjeringens mål om å gjøre skolen mer praktisk og variert

Del

– Mange av tiltakene fra regjeringen i 5.-10.trinnsmeldingen som kom i dag, er bra. Men en stortingsmelding som har en god retning, er bare halve jobben, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll 

Regjeringen har gode forslag i den nye stortingsmeldingen, men disse må følges opp med midler og muligheter for etterutdanning av lærere, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet.
Regjeringen har gode forslag i den nye stortingsmeldingen, men disse må følges opp med midler og muligheter for etterutdanning av lærere, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet. Foto: Harald Åker, Utdanningsforbundet

I dag la regjeringen fram stortingsmeldingen “En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10.trinn”.

Tilstrekkelig finansiering gjennom statsbudsjettet er en helt nødvendig forutsetning for å lykkes med mange av tiltakene, sier Røsvoll.

Omkring halvparten av lærerne som underviser i de praktiske og estetiske fagene, mangler kompetanse i fagene. Og mange skoler skriker etter bedre utstyr og materialer for å kunne gi god praktisk opplæring.

– Det må tas et krafttak for å utdanne flere lærere i praktiske og estetiske fag og støtten til innkjøp av utstyr må økes kraftig. Det regjeringen så langt har lagt på bordet, er ikke tilstrekkelig, mener Røsvoll.

Nasjonale prøver avvikles

Et av de viktigste grepene regjeringen foreslår i stortingsmeldingen er å avvikle dagens nasjonale prøver. Det er vi glad for at det nå legges opp til, sier Geir Røsvoll.

Han mener at det er på tide at politikerne erkjenner at de nasjonale prøvene ikke har gitt bedre læring, slik intensjonen var da prøvene kom.

– Prøvene har liten nytteverdi for lærerne i klasserommet, og de har gitt upålitelig informasjon til skoler, kommuner og nasjonale myndigheter. Sånn kan vi ikke fortsette, sier Røsvoll.

Utdanningsforbundet mener at det er helt nødvendig å utvikle nye prøver som kan være et pedagogisk verktøy for lærere. Prøvene må støtte opp under lærernes undervisning og elevenes læring i klasserommet.

– Om vi skal forbedre opplæringen, senke skolestresset for elevene og lykkes med å få en mer variert og praktisk skole, må de nasjonale prøvene, slik vi kjenner dem, bort. De har også gitt upålitelige tall for å sammenlikne kommuner og skoler, sier Røsvoll.

Utdanningsforbundet ønsker prøver som støtter opp under lærernes arbeid med elevenes læring på klasseromsnivå. Det har vi muligheten til å få til nå, mener Røsvoll som tror endringen vil bidra til en skole som setter elevenes læring og utvikling i sentrum.

Økt tillit til lærerne

– Vi er glade for at regjeringen tar elevenes situasjon på alvor og er villig til å gi lærerne økt tillit og større muligheter til å gi en mer praktisk og variert undervisning. Samlet sett ser vi mange gode forslag og intensjoner i denne meldingen, som vi forventer følges opp framover, sier Røsvoll.

Kontakter

Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundet er landets nest største fagforening og den største på utdanningsfeltet. Våre om lag 190.000 medlemmer jobber på alle områder og nivåer i utdanningsløpet, fra barnehage til universitet, og er med på å forme barn og elevers liv, ferdigheter og muligheter.

Utdanningsforbundets overordnede mål er å skape et godt og trygt utdanningsløp for alle, fra de minste barnehagebarna til voksne i utdanning. For å få til dette, jobber vi for at lærere og ledere i barnehage og skole får bruke sine kunnskaper og ferdigheter i jobben, og møter lønns- og arbeidsvilkår som gjenspeiler deres viktige bidrag til samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye