Linda er ny markedssjef i Apotek 1: - Ønsker å utfordre
Ti år etter at hun begynte som kategorisjef for egne merkevarer i Apotek 1 trer Linda Erlingsen inn i rollen som markedssjef i Norges største apotekkjede. Samtidig styrker selskapet det kommersielle laget.

Apotekkjeden slår sammen kategori- og markedsavdelingen til en større kommersiell satsing for å få en mer helhetlig forståelse av kundens behov og preferanser. Avdelingen er også styrket med et innholdsteam.
- Fokuset det neste året blir å bygge et lag som spiller hverandre gode og jobber sammen for å nå våre felles mål. På lengre sikt håper jeg å kunne utfordre, engasjere og bidra til å ta Apotek 1 inn i fremtiden, sier Erlingsen.
Kommersiell direktør Mette Yttervik mener endringen vil styrke Apotek 1s konkurransekraft.
- Med Lindas bakgrunn og erfaring vil hun tilføre verdifull innsikt og ekspertise i arbeidet med å styrke vår posisjon i markedet. Hun har både erfaringen, kompetansen og engasjementet som kreves for å tre inn i en slik rolle, sier Yttervik.
Et team med dyktige spesialister
Hovedoppgavene til markedssjefen blir å lede markedsteamet, utvikle strategi- og markedsplaner og følge med på hva som rører seg i et marked som stadig er i endring.
- Jeg er heldig som har med meg et team med svært dyktige spesialister innenfor de ulike fagområdene, og gleder meg enormt til å jobbe med denne dyktige gjengen, sier Erlingsen.
Markedsteamet består av tolv dedikerte markedshoder med ansvar for innholdsstrategi- og produksjon, merkevarebygging, kundereise- og kundelojalitet, medieplanlegging, digital markedsføring, nyhetsbrev, sosiale medier, innsikt og analyse.
To perioder i Apotek 1
Rollen som markedssjef har Erlingsen også bekledd tidligere, da hun i perioden 2016 til 2019 jobbet for kjedekonseptene Vita og Vita Exclusive.
Hun er nå inne i sin andre periode i Norges største apotekkjede. Da hun kom tilbake til jobben som leder for egne merkevarer i Apotek 1 høsten 2019, var det som å komme hjem.
- Det har vært fantastisk gøy å følge reisen til egne merkevarer i Apotek 1 gjennom alle disse årene - fra å være et verktøy og virkemiddel i kategoristrategien til å bli et viktig strategisk satsingsområde for selskapet, sier Erlingsen.
Bacheloroppgave ga markedsjobb
Erlingsen studerte sivilmarkedsføring og fordypet seg i økonomi, ledelse og markedsføring. Bacheloroppgaven om funksjonell mat for dagligvarebransjen ble presentert på en konferanse i 2006, og fikk bred medieomtale.
Dette ledet til en jobb i merkevareavdelingen i Mills. To år senere tok Erlingsen et semester i merkevareleveranse for å styrke kompetansen ytterligere.
- Etter syv år på leverandørsiden var jeg nysgjerrig på hvordan det er å jobbe på den andre siden av bordet, og i en større kjede. I 2013 startet eventyret i Apotek 1 - som kategorisjef for egne merkevarer, forteller Erlingsen.
Nøkkelord
Bilder

Vår kunnskap - din trygghet
Apotek 1 er landets største apotekkjede. Vi har i dag over 460 apotek spredt over hele landet og er også Norges største nettapotek.
Kjernen for vår virksomhet er kompetanse og kvalitet. Vår ambisjon er å leve opp til vårt slagord ”Vår kunnskap- din trygghet”, i alle våre kundemøter. Apotek 1 sine kunnskapsrike medarbeidere skal gjennom sin rådgivning og oppfølging skape bedre helse og økt velvære for våre kunder.
Våre verdier er at vi skal være pålitelige og engasjerte medarbeidere, som viser respekt og diskresjon i vårt arbeid. Vi i Apotek 1 ønsker å være en viktig faktor i helsetjenesten. Hos oss skal kundene få inspirasjon og bli motivert til å ta vare på egen helse. Vi skal være blide, imøtekommende og gi god service.
Følg pressemeldinger fra Apotek 1
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apotek 1 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Apotek 1
Apotek 1 er Årets kjede 202414.3.2025 11:26:48 CET | Pressemelding
Apotek 1 gikk av med seieren som Årets Kjede 2024, kåret av Norsk Retail Hub. I løpet av et år har de hatt nesten 30 millioner kundemøter. – Dette er et resultat av et lagspill hvor de 5000 ansatte har stått på for å levere en bedre helsehverdag til folk, sier administrerende direktør Øyvind Winther.
Apotek 1 kåret til bransjens beste innen bærekraft12.3.2025 18:44:32 CET | Pressemelding
Norges største apotekkjede gikk i dag av som vinner med seieren i kåringen fra Sustainable Brand Index.
Spår smittetopp for influensa rundt vinterferien – ikke for sent å ta vaksinen23.1.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
FHI forventer at hovedtyngden av sesongens influensautbrudd blir rundt vinterferien, i februar og mars. Det er fortsatt ikke for sent å ta vaksinen og det er enkelt å stikke innom et apotek for å sette den.
Fra Komplett til Apotek 115.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Etter å ha bygget opp Apotek 1 Gruppen gjennom over 20 år, til å bli den ledende apotekkjeden i landet med nærmere 500 apotek og 20 milliarder kroner i omsetning, har Øyvind Winther bestemt at han ønsker å fratre stillingen ved utgangen av 2025.
Rekordmange nordmenn tar influensavaksine28.10.2024 07:48:43 CET | Pressemelding
Apotek 1 har en sterk økning i antall influensavaksiner som er satt i år. Fra september til nå har det blitt satt 67 prosent flere vaksiner sammenlignet med fjoråret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom