Burde ha sagt tvert nei til ny rullebane
Naturvernforbundet er skuffet over at utvalget som har utredet en tredje rullebane på Gardermoen ikke avviser planene med en gang. Hensynet til natur og klima gjør at tredje rullebane burde ha blitt stanset i dag.
- Det er svært uheldig at utvalget lar seg lure av ukritiske trafikkøkningsprognoser, istedenfor å ta virkeligheten etter koronapandemien på alvor. Klimavirkeligheten krever at vi reduserer flytrafikken, ikke øker den. Konklusjonene fra Klimautvalget 2050 burde ha lagt rammene for utviklingen av flytrafikken. Derfor burde det ha vært lett å si tvert nei til en tredje rullebane på Gardermoen i dag, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Utvalget tar ikke stilling til når det eventuelt trengs en tredje rullebane. De sier det er sannsynlig at behovet vil oppstå, men antyder at dette vil skje etter 2040.
- Vi mener dette er å begynne i feil ende. Hvilket omfang av flytrafikk tåler kloden? Det burde vært det sentrale spørsmålet, påpeker Gulowsen.
Naturvernforbundet sier kontant nei til en tredje rullebane på Gardermoen. Rullebanen og tilhørende utbygginger vil gi store inngrep i natur og matjord. Den vil legge til rette for en kraftig vekst i flytrafikken, fra et allerede skyhøyt nivå. Det er ingen ting i globale trender som tilsier at flytrafikkens miljøutfordringer og høye energibehov vil avta drastisk.
Produksjon av alternative drivstoff er krevende og kostbart, ressursene er knappe, og elektriske fly er ikke-eksisterende. Det regjeringsoppnevnte Klimautvalget 2050 er tydelig på at vi må både redusere forbruket, endre forbruket og gå over til nye teknologier og drivstoff. Da er det skuffende at den grundige rapporten fra Klimautvalget ikke engang nevnes i denne rapporten om ny rullebane på Gardermoen. Transport er den største utslippssektoren i Norge, og må bidra til utslippskutt på samme måte som andre sektorer.
Det holder ikke med bare teknologiomstilling når vi skal møte klimautfordringene på en bærekraftig måte. Vi må også redusere og endre forbruket – altså fly mindre, og erstatte fly med andre, mindre energikrevende og forurensende transportformer. Myndighetene må bidra til denne omstillingen, blant annet ved å være tydelig på at en tredje rullebane ikke skal bygges.
Vi trenger tydelige rammer som gjør at flytrafikken ikke kan vokse vilt. Nordmenn flyr allerede langt mer enn de fleste i Europa. Når det gjelder innenriksflygninger, troner vi alene på toppen og flyr tre ganger oftere enn de som flyr nest mest. Hoveddelen av flytrafikken er mellom de store byene i Sør-Norge, på strekninger der jernbane kunne ha vært et alternativ med lave eller ingen utslipp.
Utvalget ønsker at staten fastsetter planleggings- og beslutningsprosessen for en eventuell tredje rullebane.
- Dette vil måtte bety mer grundige utredninger av blant annet behov sett i lys av miljøutfordringene. Det er et skritt i riktig retning, avslutter Truls Gulowsen i Naturvernforbundet.
Kontakter
Holger SchlaupitzFagsjef natur og klima
Tel:958 60 050hs@naturvernforbundet.noTruls GulowsenLederNaturvernforbundet
Tel:90107904tg@naturvernforbundet.noLenker
Om oss
Naturvernforbundet ble grunnlagt i 1914 og er Norges eldste natur- og miljøvernorganisasjon. Vi er en demokratisk medlemsorganisasjon med over 37 000 medlemmer og rundt 100 fylkeslag og lokallag i hele landet.
Naturvernforbundet jobber med et bredt spekter av saker innen miljø- og naturvern, men spesielt med områdene naturvern, klima, energi og samferdsel.
Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet
FJORDSØKSMÅLET: Til EFTA-domstolen 16. oktober17.9.2024 13:00:47 CEST | Pressemelding
Det går mot en dramatisk høst i Fjordsøksmålet. Den 16. oktober behandler EFTA-domstolen saken i Luxembourg, og ved Førdefjorden bygger Nordic Mining dumpeanlegg for gruveavfall og melder om oppstart i løpet av høsten.
Underskrifter for Oslofjorden til Fiskeriministeren10.9.2024 09:10:00 CEST | Pressemelding
Naturvernforbundet har samlet mer enn 5000 underskrifter mot bunntråling i Oslofjordens verneområder som Fiskeriministeren i dag får overlevert.
Hva skjedde med miljønasjonen Norge?6.9.2024 10:19:37 CEST | Kronikk
I høst drar regjeringens advokater til Luxembourg for å kjempe for retten til å forurense fjorder, elver og vann da Førdefjordsaken kommer opp i EFTA-domstolen. Det kan få alvorlige konsekvenser for Europas vannressurser. Hva skjedde – hvordan havnet vi her?
Hva skjedde med miljønasjonen Norge?6.9.2024 10:14:20 CEST | Kronikk
KRONIKK: I høst drar regjeringens advokater til Luxembourg for å kjempe for retten til å forurense fjorder, elver og vann da Førdefjordsaken kommer opp i EFTA-domstolen. Det kan få alvorlige konsekvenser for Europas vannressurser. Hva skjedde – hvordan havnet vi her?
FØRDEFJORDSAKEN: Får støtte fra EU-kommisjonen og ESA12.8.2024 07:12:00 CEST | Pressemelding
Både EU-kommisjonen og EFTAs overvåkningsorgan (ESA) støtter miljøorganisasjonene i Førdefjord-saken før høstens behandling i EFTA-domstolen. – Nå er vi optimistiske! Denne saken kan vi faktisk vinne, sier Gytis Blazevicius, leder i Natur og Ungdom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom