Utvalg vil sikre areal for en eventuell fremtidig tredje rullebane på OSL: - Grundig arbeid og god konklusjon

Et uavhengig utvalg, ledet av Siri Pettersen Strandenes, har i dag lagt frem sin rapport med vurdering av behovet for å sikre areal for en eventuell fremtidig tredje rullebane på Oslo Lufthavn.

Rapporten om en eventuell tredje rullebane ved Oslo lufthavn er lagt frem.
Rapporten om en eventuell tredje rullebane ved Oslo lufthavn er lagt frem. UAS Norway, Anders Martinsen. Fri bruk mot kreditering.

Utvalget har sett på fremtidig kapasitet og behov ved Oslo lufthavn og anbefaler at staten iverksetter rådighetsbegrensende tiltak for å hindre utbygging på det aktuelle området, slik at det ikke blir vanskelig og kostbart å bygge en tredje rullebane hvis behovet oppstår.

– Mitt førsteinntrykk er at ekspertutvalget har lagt frem en god og grundig rapport, som gir et solid grunnlag for videre prosess rundt en eventuell tredje rullebane. Vi mener det er veldig positivt at utvalget har konkludert med at areal for en fremtidig tredje rullebane bør sikres. Det gir den nødvendige forutsigbarheten for Avinor, for naboer og for lokale kommuner.

– Samtidig er det viktig for oss å understreke at rapporten ikke handler om hvorvidt en tredje rullebane skal bygges eller ikke, men om det bør avsettes areal dersom det oppstår et behov for en tredje rullebane i fremtiden. Det har utvalget nå konkludert med at det er grunnlag for, sier konsernsjef i Avinor Abraham Foss.

Behov etter 2040

Utvalget anslår at det er lite sannsynlig at behovet for tredje rullebane oppstår før etter 2040.

En viktig del av samfunnsoppdraget til Avinor er å sørge for at infrastrukturen for luftfart har tilstrekkelig kapasitet til å ivareta den etterspørselen som markedet til enhver tid har.

– Vi vet ikke hva nye flytyper og morgendagens behov vil være, og om behovet kan melde seg tidligere ved innfasing av elektriske fly som frakter færre passasjerer. Vi skal ikke bygge for å bygge, men når vi mener det er behov for mer kapasitet. Før det eventuelt bygges en tredje rullebane vil Oslo lufthavn gjennomføre alle tiltak som kan bidra til å maksimere utnyttelsen av de eksisterende rullebanene, sier Foss.

Tar ikke stilling til lokalisering

Når det gjelder valg av lokalisering, så tar ikke utvalget stilling til dette, men anbefaler at staten tar beslutningsprosessen for en eventuell tredje rullebane og sikrer at lokaliseringsvalget gjøres i samsvar med gjeldende regelverk. Det betyr at de relevante alternativene konsekvensutredes og at høringsprosesser blir gjennomført.

– Det har vært gjennomført flere utredninger om alternative lokaliseringer for en tredje rullebane, og Avinor har hele veien vært tydelige på hva vi mener er det beste alternativet for lokalisering. Utvalget har anbefalt at alternativene skal utredes, og det kan være et viktig bidrag for å sikre legitimitet om endelig beslutning om lokalisering. For Avinor er det viktig med gode prosesser med nabokommuner og god dialog med alle berørte, sier Foss.

Utvalget forventer at en prosess med å søke konsesjon, prosjektere og bygge en ny rullebane vil ta 10-15 år. Utvalget er klare på at Avinor bør starte planleggingen så tidlig som mulig.

– Avinor er klare til å gjennomføre de nødvendige planleggingsaktivitetene, slik utvalget anbefaler. Vi forventer at rapporten nå skal ut på høring, og så vil det være opp til politikerne hvordan rapporten vil bli fulgt opp etter dette. Vi er innstilt på å bidra til en god og effektiv prosess dersom rapportens anbefalinger blir fulgt opp av regjeringen, sier Foss.