Utvalg vil sikre areal for en eventuell fremtidig tredje rullebane på OSL: - Grundig arbeid og god konklusjon
Et uavhengig utvalg, ledet av Siri Pettersen Strandenes, har i dag lagt frem sin rapport med vurdering av behovet for å sikre areal for en eventuell fremtidig tredje rullebane på Oslo Lufthavn.
Utvalget har sett på fremtidig kapasitet og behov ved Oslo lufthavn og anbefaler at staten iverksetter rådighetsbegrensende tiltak for å hindre utbygging på det aktuelle området, slik at det ikke blir vanskelig og kostbart å bygge en tredje rullebane hvis behovet oppstår.
– Mitt førsteinntrykk er at ekspertutvalget har lagt frem en god og grundig rapport, som gir et solid grunnlag for videre prosess rundt en eventuell tredje rullebane. Vi mener det er veldig positivt at utvalget har konkludert med at areal for en fremtidig tredje rullebane bør sikres. Det gir den nødvendige forutsigbarheten for Avinor, for naboer og for lokale kommuner.
– Samtidig er det viktig for oss å understreke at rapporten ikke handler om hvorvidt en tredje rullebane skal bygges eller ikke, men om det bør avsettes areal dersom det oppstår et behov for en tredje rullebane i fremtiden. Det har utvalget nå konkludert med at det er grunnlag for, sier konsernsjef i Avinor Abraham Foss.
Behov etter 2040
Utvalget anslår at det er lite sannsynlig at behovet for tredje rullebane oppstår før etter 2040.
En viktig del av samfunnsoppdraget til Avinor er å sørge for at infrastrukturen for luftfart har tilstrekkelig kapasitet til å ivareta den etterspørselen som markedet til enhver tid har.
– Vi vet ikke hva nye flytyper og morgendagens behov vil være, og om behovet kan melde seg tidligere ved innfasing av elektriske fly som frakter færre passasjerer. Vi skal ikke bygge for å bygge, men når vi mener det er behov for mer kapasitet. Før det eventuelt bygges en tredje rullebane vil Oslo lufthavn gjennomføre alle tiltak som kan bidra til å maksimere utnyttelsen av de eksisterende rullebanene, sier Foss.
Tar ikke stilling til lokalisering
Når det gjelder valg av lokalisering, så tar ikke utvalget stilling til dette, men anbefaler at staten tar beslutningsprosessen for en eventuell tredje rullebane og sikrer at lokaliseringsvalget gjøres i samsvar med gjeldende regelverk. Det betyr at de relevante alternativene konsekvensutredes og at høringsprosesser blir gjennomført.
– Det har vært gjennomført flere utredninger om alternative lokaliseringer for en tredje rullebane, og Avinor har hele veien vært tydelige på hva vi mener er det beste alternativet for lokalisering. Utvalget har anbefalt at alternativene skal utredes, og det kan være et viktig bidrag for å sikre legitimitet om endelig beslutning om lokalisering. For Avinor er det viktig med gode prosesser med nabokommuner og god dialog med alle berørte, sier Foss.
Utvalget forventer at en prosess med å søke konsesjon, prosjektere og bygge en ny rullebane vil ta 10-15 år. Utvalget er klare på at Avinor bør starte planleggingen så tidlig som mulig.
– Avinor er klare til å gjennomføre de nødvendige planleggingsaktivitetene, slik utvalget anbefaler. Vi forventer at rapporten nå skal ut på høring, og så vil det være opp til politikerne hvordan rapporten vil bli fulgt opp etter dette. Vi er innstilt på å bidra til en god og effektiv prosess dersom rapportens anbefalinger blir fulgt opp av regjeringen, sier Foss.
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Passasjervekst i oktober, størst vekst i utanlandstrafikken12.11.2024 14:00:00 CET | Pressemelding
4,7 millionar passasjerar reiste til og frå Avinor sine flyplassar i oktober. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med oktober i 2023. Det er også 4 prosent auke i talet på passasjerar når ein ser på tala hittil i år.
Avinors klimamål godkjent av Science Based Targets initiative (SBTi)8.11.2024 11:55:28 CET | Pressemelding
Oslo, 8. november 2024: Avinor har fulgt opp forventningene i eierskapsmeldingen og har satt vitenskapsbaserte klimamål. Vitenskapsbaserte klimamål er definert som mål som er i tråd med Parisavtalen.
God passasjervekst i september11.10.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
4,8 millionar passasjerar reiste til og frå Avinor sine flyplassar i september. Dette er ein auke på 7 prosent samanlikna med september i 2023. Så langt i år har det vore 39 millionar reisande på våre flyplassar, som er 4 prosent fleire enn i same periode i 2023.
En klar trend: betydelig økning i dronetrafikk i norsk luftrom7.10.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
Avinor har tidligere uttrykt sterk bekymring for uautoriserte droneflyvninger i luftrommet rundt lufthavnene og oppfordret dronebrukere til å registrere flyvningene sine i appen Ninox Drone. Nå ser Avinor tendenser til en positiv trend.
Tar grep etter svindelforsøk: Tryggere samhandling med Avinor på Facebook3.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Våre ni største lufthavner og hovedkonto nå har fått det blå "Verified by Meta"-merket på Facebook. Dette betyr at våre følgere nå enkelt kan forsikre seg om at de kommuniserer med våre offisielle sider når de ser etter det blå merket.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom