Ekspertutvalgets rapport om tredje rullebane: Kan bli behov på lengre sikt
– I 2022 opprettet vi et utvalg som skulle vurdere om det er behov for å sette av areal for en tredje rullebane på Oslo lufthavn. Utvalgets vurderinger har vi nå fått. De viser at det er mest sannsynlig at det vil bli behov for en tredje rullebane en gang på siste halvdel av 2040-tallet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Hovedformålet med utredningen har vært å frembringe et grunnlag for regjeringen i spørsmålet om det er behov for å avsette areal for en tredje rullebane på Oslo lufthavn, Gardermoen.
Utvalget har konkludert med at trafikkprognoser viser at det på lengre sikt vil bli behov for en tredje rullebane. Utvalget mener at tredje rullebane vil være en mer samfunnsøkonomisk lønnsom investering enn alternativene, deriblant en delt løsning mellom de ikke-statlige lufthavnene i Østlands-området, Torp og Rygge. Utvalget tilrår at staten, i samråd med berørt kommune, påser at Oslo lufthavn ikke blir innebygget.
Utvalgets rapport vil bli sendt på offentlig høring. Staten tar først stilling til om en tredje rullebane skal bygges dersom Avinor på et fremtidig tidspunkt kommer til at det er behov for det.
Hele rapporten finner du her. https://www.regjeringen.no/id3052852/
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom