Økning i oppdrag for Redningsselskapet i Møre og Romsdal

Redningsselskapet har opplevd en økning i antall oppdrag i Møre og Romsdal i sommer. Antallet søk- og redningsoppdrag har derimot gått ned.

Totalt utførte Redningsselskapet 149 oppdrag i Møre og Romsdal mellom 1. mai og 1. september i 2024. FOTO: Redningsselskapet

Tradisjonelt sett så er dette en periode med stort trykk på sjøen. Dette er høysesong for fritidsbåter, noe som også vises i statistikken. Rundt 90 % av alle assistanser og redningsaksjoner utført av Redningsselskapet i sommer har vært rettet mot fritidsbåtflåten.

Totalt utførte Redningsselskapet 149 oppdrag i Møre og Romsdal mellom 1. mai og 1. september i 2024. Sammenlignet med i samme periode i fjor hadde Redningsselskapet 134 oppdrag i fylket sist sommer.

Flest assistanser og fremdriftshavari

Tekniske assistanser og fremdriftshavarier var den klart største årsaken til at folk trengte hjelp av redningsskøytene i sommer. Totalt var 69 av oppdragene i fylket i sommer assistanseoppdrag, mot 50 slike oppdrag i fjor. 48 av oppdragene var fremdriftshavarier.

Fremdriftshavarier innebærer motorstopp, tau i propellen og andre grunner til at båtfolket ikke kommer seg videre på turen.

De siste årene har vi på landsbasis hatt en økning i antall båter som går på grunn. I Møre og Romsdal har det vært 10 oppdrag knyttet til grunnstøtinger i sommer, mot 11 slike oppdrag i samme periode i fjor.

Det var ett brannrelatert oppdrag i fylket i sommer, mot to oppdrag året før.

– Værsituasjonen i sør har lagt en naturlig demper på situasjonsbildet i fritidsbåtflåten i landsdelen. En variabel sommer, uten stabilt godt vær, har gjort at trafikken på sjøen har gått opp og ned i takt med været. Sannsynligheten for hendelser øker umiddelbart i takt med pent sommervær, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Grete Herlofson.

Færre SAR-oppdrag

Antallet alvorlige hendelsene på sjøen, såkalte SAR-hendelser, har gått ned med totalt 20 SAR-oppdrag for Redningsselskapet i Møre og Romsdal i sommer, mot 36 slike oppdrag året før.

– Vi har heller ikke i år kommet utenom alvorlige hendelser. Som alltid oppstår de brått og uventet med påfølgende krevende konsekvenser. Flere av våre faste- og frivillige mannskaper har kjent dette på kroppen i sommer. Marginene som skiller lykke og ulykke er ofte veldig små, sier Herlofson.

24 liv reddet

Redningsselskapets visjon er at ingen skal drukne, og i perioden 1. mai – 1. september har våre mannskapet reddet hele 24 liv fra drukningsdøden. Dette er en kraftig økning i antall reddede liv sett i forhold til samme periode i fjor der tallet var 15 personer reddet. Ingen av tilfellene var i Møre og Romsdal.

Totalt ble det utført 3521 oppdrag og 494 SAR-oppdrag i perioden 1. mai – 1. september over hele landet. I 2023 ble det utført 3541 oppdrag og 442 SAR-oppdrag i samme periode over hele landet.

Redningsselskapet frivillige skøyter stod for 1684 av våre totalt 3521 oppdrag i sommer. Det er nær halvparten av alle oppdragene. Av 494 SAR-oppdrag bistod frivillige i 219 av dem. I Møre og Romsdal stod frivillige skøyter for 22 av oppdragene i sommer.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.