Frykter slitte tak kan gi kjemperegning

Flere huseiere kan sitte på kostnadsbomber uten å vite om det, mener skadeforebygger.

Med et våtere klima er det desto viktigere å ta godt vare på taket sitt.

– Til tross for at huset ofte er det dyreste vi eier, ser vi at mange huseiere glemmer å sjekke taket sitt. Det samme gjør folk på boligjakt. Det kan fort bli veldig dyrt, advarer Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.

Det er kundene selv som har ansvar for å vedlikeholde taket og reparere dette ved behov. Oppstår det en lekkasje som skyldes manglende vedlikehold, vil noen type forsikringer dekke reparasjon av de innvendige skadene, men ikke alle. Det er derfor lurt å sette seg godt inn i forsikringene sine.

– Får du en vannskade i huset, er det allerede for sent. Vedlikeholdsplikten har du hele tiden, oppfordrer Hofstad-Nielsen.

Dekker ikke gamle tak
Forsikringen dekker ikke skader på tak som er over 50 år, men dette er ikke alle huseiere klar over, erfarer skadeforebyggeren. Det kan by på en ubehagelig overraskelse.

– Det er veldig viktig at du setter deg godt inn i både forsikringsavtalen din og hva slags vedlikehold som akkurat din taktype krever. Så må vi som forsikringsselskap være gode på å opplyse om hva forsikringen dekker og ikke dekker, sier Hofstad-Nielsen.

Kontakt fagfolk
Hun råder huseiere og de på boligjakt til å kontakte fagfolk for en ekstra kikk på taket. Hun anbefaler også å lese tilstandsrapporten grundig.

– Jo før du oppdager og tar tak i forhold som må utbedres, desto lavere blir skadeomfanget og kostnadene. Sannsynligheten for at du sparer penger på sikt er stor.

Slik tar du taksjekken:

• Sjekk takrenner: Sjekk takrenner for løv og gjørme. Se til at alle takrenner leder bort fra grunnmuren. Sjekk også at alle beslag og gjennomføringer er hele og ikke sitter løst. Oppdager du en lekkasje, bør du reparere det med det samme.

• Sjekk taktekket: Takpapp har normalt en levetid på omtrent 25 år og takstein oppimot 75 år. Det er likevel lurt å jevnlig sjekke at alt er som det skal, selv om det er lenge igjen av takets anbefalte levetid. Sjekk at skjøter og gjennomføringer i takpappen ikke spriker eller har forskjøvet seg slik at vann kan trenge inn.

• Sett av penger til nødvendig vedlikehold: Dersom du oppdager skader på taket du ikke får reparert, bør du bytte tak. Har du litt tid kan du sette opp en spareplan, men må du bytte umiddelbart, kan det være du må refinansiere. Uansett er det smart å ta kontakt med banken din.

Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind
Med et våtere klima er det desto viktigere å ta godt vare på taket sitt.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Autosync, finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.