XPENG G6 oppnår femstjerner i Euro NCAP

• Ny, avansert konstruksjon er overlegen tradisjonell bilkonstruksjon.
  • Dette er den tredje av tre internasjonale XPENG-modeller som oppnår fem stjerner i kollisjonstesten.

London, Storbritannia 11. september 2024: XPENG Motors kunngjorde i dag at den nye coupé-SUV-en, XPENG G6, har mottatt en fem stjerners sikkerhetsvurdering fra Euro NCAP i 2024.

Euro NCAPs fem stjerners sikkerhetsvurdering setter standarden for kjøretøysikkerhet i Europa, og gir en omfattende evaluering av hvor godt biler beskytter passasjerer og trafikanter i kollisjonssituasjoner. Gjennom strenge, virkelighetsnære simuleringer av kollisjoner og andre tester vurderer Euro NCAP kritiske sikkerhetsområder som beskyttelse av passasjerer, trafikksikkerhet og avanserte førerassistansesystemer. Vurderingssystemet utvikler seg i takt med teknologiske fremskritt, og veileder forbrukere til å ta informerte valg, samtidig som bilprodusenter oppfordres til å prioritere sikkerhet i utvikling av nye biler.

Sikkerheten i XPENG G6 imponerer og er basert på smart ingeniørkunst og produksjon. G6 har en vridningssstivhet i karosseriet på opptil 41 600 Nm/grad og bruker Kinas første integrerte trykkstøpning for front- og bakparti på bilen. Denne innovative produksjonsmetoden, som inkluderer større karosserideler, oppnår en 83 % økning i stivhet sammenlignet med tradisjonell fossilbil-konstruksjon (ICE). Dette er gjort ved å integrere over 300 komponenter fra konvensjonelle ICE-design til to integrerte strukturer, noe som forbedrer kollisjonssikkerheten og fordelingen av krefter ved eventuelt sammenstøt. [

Batterisikkerhet er like høyt prioritert. Det er utstyrt med en trelags kollisjonsbeskyttelses-struktur, med åtte beskyttelseslommer rundt batteriet og trykkmotstand på opptil 500 kN (50 tonn), noe som sikrer høyeste nivå av beskyttelse for bilens strømkilde. I tillegg er XPENG G6 utstyrt med sju kollisjonsputer, som gir omfattende beskyttelse for alle passasjerer.

Rangeringen tar også hensyn til XPENG G6s omfattende XPILOT-sikkerhetsfunksjoner, som er designet for å beskytte passasjerer ved kollisjon. Kollisjonsforebyggende tiltak fungerer rundt hele bilen for å håndtere kollisjonskrefter effektivt og minimere risikoen for skader på passasjerene.

Dette resultatet følger XPENGs fem stjerners  vurdering av både XPENG G9 i desember 2023, samt for XPENG P7 i oktober 2023.

Claes Persson, Managing Director for Xpeng Motors Norway, uttaler:

"Dette er et fantastisk resultat som bekrefter hvor trygge våre biler er, og det beviser Xpengs dedikasjon til å utvikle og bygge biler som prioriterer sikkerhet. Våre ingeniører jobber iherdig for å hele tiden presse grensene for teknologi, til det beste for å skape trygge biler for kundene våre. Nye XPENG G6 har fått en svært god mottakelse i markedet, og vi gleder oss over denne anerkjennelsen som en bekreftelse på hvor trygg og god modellen faktisk er."

Om XPENG G6

XPENG G6 er en helelektrisk, ultrasmart coupé-SUV som representerer de nyeste fremskrittene innen smart mobilitet. Utstyrt med XPENGs innovative SEPA2.0-plattform med 800V-arkitektur og den mest avanserte programvareteknologien, tilbyr XPENG G6 et høyt nivå av plass og komfort sammen med kompromissløst standardutstyr. Den raske ladingen av XPENG G6 (opptil 280 kW) vil være tilgjengelig med to batteripakker (66 kWh og 87,5 kWh), hvorav den største har en maksimal WLTP-rekkevidde på 550 km.

Om XPENG

XPENG er et globalt selskap for smarte elektriske kjøretøy grunnlagt i 2014 i Guangzhou, Kina, og utvikler rene, intuitive og kreative mobilitetsløsninger. Med bransjeledende forskning og utviklingsfasiliteter bringer XPENG kjøretøy med overlegen sikkerhet, elektrisk effektivitet og ytelse på veien til markeder over hele verden. Selskapet jobber kontinuerlig med å fremme sine kjerneteknologier, inkludert autonom kjøring, SEPA 2.0 og imponerende infotainment-systemer i biler. XPENG har hovedkontor i Guangzhou og Amsterdam, med flere kontorer i Beijing, Shanghai og Silicon Valley.

Oppdatert XPENG G9 tilbyr nye, smarte løsninger og økt nyttelast15.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

Den romslige og smarte elektriske vinneren av Folkets Favoritt-kategorien i Årets Bil-kåring, XPENG G9, får nå en fornyelse som gjør livet enda mer behagelig for sjåføren. Modellen som kan hurtiglade med opptil 300 kW takket være 800V-teknologi, blir nå enda mer brukervennlig ved at den oppdaterte modellen tilbyr trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Dette gir XPENG-eiere enda mer frihet til å bruke sine favorittapper underveis. I tillegg kommer det en rekke forbedringer i interiøret, og ekstra gledelig for norske kunder er det at den maksimale nyttelasten har blitt økt. Bilen forventes å være tilgjengelig hos de norske agentene til høsten.