Tekna passerer 110 000 medlemmer – størst vekst blant fagforeningene i Norge

Tekna har nå over 110 000 medlemmer, og har den sterkeste veksten blant norske fagforeninger. Siden februar 2023 har foreningen økt med 10 000 medlemmer.

Elisabet Haugsbø, president i Tekna er fornøyd med den sterke veksten i antall medlemmer Tekna har hatt det siste året. Mikkel Moe/ Tekna

Tekna er landets største fagforening for yrkesaktive teknologer, realister og naturvitere. I september passerte foreningen 110 000 medlemmer, og har med det den sterkeste veksten blant fagforeninger det siste året.

–I år fyller Tekna 150 år. Det er morsomt å feire et jubileumsår som den fagforeningen i Norge som vokser mest. Våre medlemmer er avgjørende for at vi som samfunn skal kunne møte dagens utfordringer innen klima, helse, energi og samferdsel framover. 110 000 medlemmer gir Tekna enda større endringskraft og forhandlingskraft, det skal vi bruke for alt det er verdt fremover, sier president i Tekna Elisabet Haugsbø.

Hun mener veksten i Tekna viser at de med høy utdannelse også ser stor verdi av å være organisert. Tekna er den største fagforeningen i hovedorganisasjonen Akademikerne, og representerer nesten 40 prosent av medlemsmassen der.

– Medlemskap i fagforening sikrer støtte og innflytelse over egen jobbsituasjon. I dag ligger fagforeningsandelen blant yrkesaktive i Norge på rundt 50 prosent. Denne andelen er det viktig å holde oppe. Høy organisasjonsgrad er nødvendig for å sikre måten vi organiserer arbeidslivet på i Norge, sier Haugsbø.

Studenter og yrkesaktive

Blant Teknas medlemmer er 80 prosent yrkesaktive. Dette er en høy andel sammenlignet med mange andre fagforeninger. Tekna er dermed den fagforeningen for de med teknologi – og realfagsutdanning med flest yrkesaktive medlemmer. Tekna tilbyr også studentmedlemskap til alle som studerer teknologi eller realfag. Tekna har i dag 16 000 studentmedlemmer og er blant fagforeningene med flest studenter.

-  Vi jobber med å være relevante både for medlemmer og potensielle medlemmer, fra skolealder gjennom realfagstiltak og rekrutteringsarbeid, via studier og en lang yrkeskarriere, til pensjonsalder. I hver periode har medlemmene egne behov og ønsker som vi jobber med å tilfredsstille, sier Haugsbø.

Flere kvinner

Tekna skiftet i 2004 navn fra Norske Sivilingeniørers Forening til Tekna. Et av målene var å nå ut til flere høyere utdannede realister og naturvitere, som ikke nødvendigvis kjente seg igjen under merkelappen sivilingeniør.

- Med det nye navnet har flere utdanningsgrupper som for eksempel biologer, naturvitere og meteorologer følt seg hjemme hos oss, så navnet har nok gjort at medlemspotensialet har økt. Siden årtusenskiftet har foreningen vokst med hele 75 000 medlemmer, sier Haugsbø.

Også den økende kvinneandelen kan være med å forklare den sterke veksten i Tekna.

- Tekna har hatt en jevn vekst av kvinnelige medlemmer i lang tid, og de siste årene har nesten halvparten av studentene i Tekna vært kvinner. Det er bra for Tekna og for norske virksomheter at teknologifagene rekrutterer de beste kandidatene, uavhengig av kjønn, sier Haugsbø.

Tror på videre vekst

Haugsbø tror på fortsatt stek vekst for Tekna.

– Norge står foran store omstillinger. Det er lite som tyder på at vi har nådd et metningspunkt for antallet teknologer, realister og naturvitere i Norge. Næringslivet skriker etter slik kompetanse, og utfordringen er å få utdannet nok kandidater innen teknisk- naturvitenskapelige fag, sier hun.

En fagforening for fremtiden

Tekna er fagforeningen for 110 000 naturvitere, teknologer og studenter. Trygge arbeidsvilkår, kompetanse og læring er avgjørende for arbeidslivet. Det jobber vi for – hver eneste dag.