RA Stavanger ansetter Bjørn Sæbø som kommentator

(Denne pressemeldingen sendes ut på vegne av RA Stavanger)

Bjørn Sæbø (59) er ansatt som kommentator på fulltid i RA Stavanger. Han er en kjent presse- og meningsprofil i byen og ledet i mange år Rogalands Avis som opphørte i januar. Stavangers  nye byavis starter for fullt 1. oktober.

– Stavanger trenger en spisset, tabloid og underholdende byavis. Jeg tror humør, entusiasme og gleden over et nytt prosjekt kan gi oss et godt løft. Dessuten er RA noe siddisene savner. Vi er sterkt ønsket, sier Bjørn Sæbø.

Dermed henter ansvarlig redaktør Geir Søndeland i RA Stavanger sin tidligere sjef fra perioden han var i Rogalands Avis: – Bjørn har vært bankers på drømmelaget mitt fra første sekund, sier han.

Slik forklarer den tidligere sjefredaktøren i Rogalands Avis og RA Dagsavisen hvorfor han sa ja til en nøkkelrolle i Amedias heldigitale avis i Stavanger: – En så stor by som Stavanger trenger flere redaktørstyrte medier. Det er viktigere enn noensinne at offentligheten støttes opp av kvalitetssikret journalistikk. Det andre svaret er simpelthen at jeg elsker journalistikk. Jeg trives i min nåværende rolle, men DNA-et mitt er for alltid preget av journalistikken.

Vi er sterkt ønsket

Sæbø ledet RA Dagsavisen da avisen gikk inn i vinter. 125 års avishistorie tok slutt.

Siden har han hatt stillingen som leder av forvaltningsrevisjon i Rogaland Revisjon IKS. Den har han nå sagt opp.

Som kommentator i RA Stavanger får han ansvar for blant annet for å  skrive ledere, kommentarartikler og analyser, innhente meningsstoff og redigere debatt, stille i debatter og fronte RA Stavanger på TV, radio, scene, event, konferanser og andre arrangementer og ellers fronte RA og være “ambassadør” for avisen.

– Stavanger trenger en spisset, tabloid og underholdende byavis. Jeg tror humør, entusiasme og gleden over et nytt prosjekt kan gi oss et godt løft. Dessuten er RA noe siddisene savner. Vi er sterkt ønsket, sier Sæbø.

Samler drømmelaget

RA Stavanger begynner å publisere journalistikk fra 1. oktober. 59-åringen tar trolig plass i redaksjonslokalene på Domkirkeplassen 2 før jul.

– Jeg hadde Bjørn Sæbø på drømmelaget allerede i mitt første møte med Amedia. Vi sender et signal med denne ansattelsen, sier Geir Søndeland.

Sæbøs unike bakgrunn passer RA Stavanger perfekt, mener RA-sjefen.

– Han er en Stavanger- og presseprofil med en meget respektert og god penn. Sæbø leverer sylskarpe analyser og vil gi våre leserne akkurat den innsikten de trenger, sier han.

RA Stavangers ansvarlige redaktør hadde Sæbø som sjef i to perioder i RA. Først som praktikant i 2008, og deretter som vikar og fast ansatt i perioden 2010 til 2013.

Gleder meg vilt

Sæbø sier dette om å bli ledet av en 20 år yngre leder, attpåtil av en han selv ansatte i gamle RA:

– Norge er lite land, Stavanger er ikke en veldig stor by. At vi møter tidligere kolleger i nye roller, er vanlig, også at en jeg ansatte blir min nye sjef, sier Sæbø.

– Jeg har skrevet flere tusen ledere og kommentarer, og har noen tusen til innabords. Nå gleder jeg meg vilt til å mene mye om Stavanger!

I slutten av forrige uke ble det kjent at Hilde Anette Ebbesvik blir nyhetsredaktør i RA Stavanger. Hun har hatt denne rollen i avisens midlertidige oppstartsredaksjon. Ebbesvik kommer fra jobben som nyhetsredaktør i Sandnesposten.

Bjørn Sæbø, kommentator i RA Stavanger. Telefon 992 93 644

Geir Søndeland, ansvarlig redaktør i RA Stavanger. Telefon 932 06 292

Ansvarlig redaktør Geir Søndeland i RA Stavanger har ansatt den erfarne presse- og Stavanger-profilen Bjørn Sæbø som kommentator i Stavangers nye byavis.

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

kommunikasjon@amedia.no