Milliardavtalen mellom Avinor og Mer - Klart for første hurtiglading på Kristiansand lufthavn

Mer og Avinor samarbeider om å tilby en omfattende elbilinfrastruktur på 42 flyplasser. Kontrakten, som strekker seg over 12 år, er verdt nærmere 1,3 milliarder kroner. Det første hurtigladeanlegget står klart på Kristiansand lufthavn i september.

Det var høsten 2023 at Statkraft-eide Mer vant anbudet om å etablerer ladeinfrastruktur på 42 av flyplassene til Avinor. Først ut med hurtiglading er Kristiansand lufthavn Kjevik. Foto: S & B-N

Det å bygge ut ladeinfrastruktur som gjør at flere kan velge elbilen fremfor å reise fossilt er et viktig tiltak for å redusere Norges utslipp. Vi er glade for å være med på Avinors bærekraftreise og at vi får etablere hurtiglading på flyplassene deres. Det er også ekstra stas for oss at startskuddet skjer «hjemme» på Kjevik, siden vi startet opp som et gründerselskap nettopp i denne regionen, sier Henrik Kjevik Olsen, leder for salg og partnerskap, Mer Norge, og legger til:

– Vi har sett på hvordan vi kan tilrettelegge for kommersielle samarbeid med komplementære bransjer på flyplassene, eksempelvis med ladetilbud for taxi på utvalgte flyplasser. Parkeringsoperatører og bilutleie vil også inkluderes i ladereisen. Dette er helt nytt og vi har som mål å tilby en smidig kundereise, der nøkkelen ligger i samarbeidet, sier Kjevik Olsen.

Hurtiglading til alle

Det var høsten 2023 at Statkraft-eide Mer vant anbudet om å etablerer ladeinfrastruktur på 42 av flyplassene til Avinor. Kontrakten strekker seg over 12 år og har en estimert samlet verdi på nærmere 1,3 milliarder kroner. Den omfatter saktelading ved parkering på samtlige av Avinors flyplasser, unntatt Svalbard. I tillegg etableres det offentlig hurtiglading på 16 flyplasser. Mer er Miljøfyrtårn-sertifisert og leverer ren energi fra Statkraft på alle sine offentlige ladere.

– Vi er veldige glade for å få på plass dette etterspurte tilbudet, til glede for både reisende, lokalbefolkning og lokalt næringsliv, sier prosjektleder Tom Rune Arnsen i Avinor om den første av 17 lynladestasjoner som nå kommer på plass ved Avinors flyplasser.

De håper tilbudet vil bli godt likt blant kundene og samarbeidspartnerne på flyplassen, og poengterer at hurtigladestasjonene vil være åpne for alle, og ligger utenfor avgiftsbelagte parkeringsområder.

Sikter mot fossilfrie lufthavner

Samarbeidet med Avinor setter Mer i en unik posisjon. Avinor har i sin konsernstrategi en tydelig ambisjon om å være en aktiv pådriver og tilrettelegger for bærekraft i luftfarten som helhet. Målet er at norsk luftfart skal være fossilfri innen 2050.

– Overgangen til ren energi og miljøvennlig transport er avgjørende for en bærekraftig fremtid. Ved å kombinere kompetansen og ressursene våre, setter vi en ny standard for elektrisk transport i Norge, sier Nicholai S. Jørgensen, daglig leder, Mer Norge.

Ved å utvide ladeinfrastrukturen og gi muligheten til at flere kan velge elektriske kjøretøy tar Avinor en proaktiv tilnærming for å redusere utslippene fra mobilitetssiden. Avinor jobber også for en bærekraftig omlegging av egen drift, og investerer i tiltak som reduserer fossile utslipp på flyplassene.

– Trafikken til og fra flyplassene er blant de største utslippsområdene knyttet til luftfarten, og derfor er det viktig at vi tar en proaktiv rolle for å nettopp redusere utslippene fra mobilitetssiden. Det å bygge ut en ladeinfrastruktur som gjør at våre reisende og partnere kan velge elbilen fremfor fossilt er derfor blant de viktigste tiltakene vi kan gjøre for å redusere utslippene, sier Arnsen i Avinor.

Henrik Kjevik Olsen, leder for salg og partnersamarbeid i Mer Norway
Foto: Gunstein Myre
Tom Rune Arnsen, Kontraktsansvarlig Landside i Avinor

Følg pressemeldinger fra Mer Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mer Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mer Norge