Fremtind og 7Analytics signerer langtidsavtale

Unik flomteknologi hjelper forsikringsselskapet i møte med et mer komplekst risikobilde.

Flomdatabasen gir innsikt om overvannsrisiko og hvordan denne forplanter seg i takt med urbanisering og klimaendringer. Skjermdump fra 7Analytics

Sammen med teknologiselskapet 7Analytics har Fremtind utviklet et produkt og en datamodell som gir ny innsikt rundt overvannsrisiko og hvordan denne forplanter seg i takt med urbanisering og klimaendringer. Nå har selskapene blitt enige om en langsiktig samarbeidsavtale.

– Med stadig flere tilfeller av styrtregn og andre værhendelser som gjør skade, har det stor betydning for oss å forstå og prise produktene mer presist, og ikke minst foreslå forebyggende tiltak. Samarbeidet med 7Analytics hjelper oss med å bli markedsledende på klimarisiko, sier Pål Sætershagen, som er avdelingsleder for eiendomsprodukter i Fremtind.

– Samarbeidet med Fremtind har vært en bærebjelke for satsningen vår innen forsikringsbransjen. Nå skal produktet bli enda bedre og da er vi glade for at vi har fått på plass et langsiktig kundeforhold og samarbeid med Fremtind, sier Jonas Aas Torland, én av grunnleggerne i 7Analytics.

Klimaendringer stiller nye krav
Ekstremvær forårsaker allerede enorme skader og kostnader for folk og bedrifter rundt om i landet. Skadene blir stadig mer omfattende og dyre, og øker for hvert tiår.

– Vi ser stadig flere tilfeller av styrtregn og andre værhendelser som gjør skade. Det kommer plutselig og det inntreffer på nye steder som ikke er dimensjonert for all nedbøren. Vi må håndtere et mer komplekst risikobilde fremover, og da vil ny teknologi og naturbaserte løsninger hjelpe oss, sier Arne Skjærholt, som er prisanalytiker i Fremtind.

– 2023 var et rekordår for styrtregn, ikke bare her i Norge. Vi ser et økende behov fra en global forsikringsbransje etter dypere analyser. Flomdatabasen vi har utviklet er i første omgang bygget på toppen av norske skadedata, men med kraften til å løse globale utfordringer, sier Aas Torland.

Om 7Analytics:
7Analytics er en norsk teknologibedrift som utvikler modeller med høy presisjon for å forutsi flom og skred. Ved å kombinere hydrologi, geologi og data science bygges risikomodeller som hjelper eiendomsbesittere og forsikringsselskaper med å forberede seg på klimaendringer. Selskapet ble startet i Bergen i 2020 og har i dag 20 ansatte og kontorer i Norge, Danmark og USA.

– Vi ser stadig flere tilfeller av styrtregn og andre værhendelser som gjør skade. Det kommer plutselig og det inntreffer på nye steder som ikke er dimensjonert for all nedbøren, sier Arne Skjærholt i Fremtind. Foto: Fremtind
Arne Skjærholt jobber som prisanalytiker i Fremtind
Jonas Torland er én av grunnleggerne i 7Analytics

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.