Slik følger du USA-valget på NRK

Det ligger an til å bli en valgkampthriller mellom Kamala Harris og Donald Trump. Slik blir dekningen av det amerikanske presidentvalget på NRK.

Ingerid Stenvold, Petter Oulie-Hauge og Katrine Nybø skal være programledere under valgnatta 5. november. Julia Marie Naglestad / Cicilie S. Andersen / NRK Kan kun brukes i redaksjonell omtale av NRKs programmer.

Det har aldri vært knyttet så stor spenning til en amerikansk valgkamp som den som utspiller seg i USA i høst. NRK Nyheter vil dekke presidentvalget tett på alle plattformer gjennom løpende nyhetsdekning, temasendinger, podkaster, dokumentarer og mye mer.

– Årets USA-valg har allerede vist seg å være det villeste og mest uforutsigbare som noen av oss kan huske. Det er bare å feste setebeltet, for ingen vet hva som ligger rundt neste sving. Vi gleder oss til å ta publikum med oss på denne utrolige berg-og-dalbanen helt frem til amerikanerne har valgt sin neste president, sier Laurie MacGregor, prosjektleder for USA-valget på NRK.

Løpende nyhetsdekning

NRK kommer til å følge utviklingene i USA tett gjennom hele høsten på alle plattformer. NRKs utenrikskorrespondenter i USA, Tove Bjørgaas og Anders Tvegård, er selve midtpunktet for dekningen. De er for lengst i gang med å besøke ulike delstater og snakke med folk om de temaene de er opptatte av. Dette gjør de for å hjelpe oss her hjemme med å forstå bedre hvordan amerikanerne har det i dag og hvorfor de velger slik de gjør.

Det er særlig knyttet stor spenning til hvordan presidentkandidatene vil gjøre det i noen få stater – de såkalte vippestatene – som kan avgjøre valget. NRK skal bruke ekstra tid i år på å forklare hva en vippestat er og komme tettest mulig på hverdagen i disse delstatene.

De viktigste debattene

Det er alltid knyttet stor spenning til debattene mellom kandidatene, og i år er intet unntak. Debatten mellom Donald Trump og Joe Biden i juni ble starten på en dramatisk og spennende sommer, som munnet ut i en helt ny presidentkandidat for Demokratene.

Tirsdag 10. september amerikansk tid – natt til onsdag norsk tid - skal Donald Trump møte Kamala Harris til det som forventes å bli en helt spesiell debatt på ABC News. Den kan du følge direkte på NRK.no. Umiddelbart etter debatten vil NRK gi deg alle høydepunktene og en grundig analyse av hva som skjedde og hvorfor, både på NRK.no, i NRK TV og i Nyhetsmorgen på NRK P2.

Det blir flere interessante høydepunkter utover høsten. Tirsdag 1. oktober er det planlagt en visepresidentdebatt mellom demokratenes kandidat Tim Walz og republikanernes James David Vance.

Det gjenstår å se om det blir en ny debatt mellom presidentkandidatene Trump og Harris i løpet av oktober. Utviklingen vil du få med deg på NRK.no.

24-timers valgsending på NRK

Sent om kvelden tirsdag 5. november begynner resultatene å tikke inn. Hvem blir USAs neste president?

NRK vil gi deg all dramatikken fortløpende gjennom kvelden, natta og morgentimene norsk tid. Gjennom en 24-timers sammenhengende valgsending fra Dagsrevyen begynner tirsdag 5. november vil NRK.no, NRK1, NRK TV og NRK Radio være plattformene for deg som vil følge utviklingen.

Ingerid Stenvold, Petter Oulie-Hauge og Katrine Nybø leder sendingen fra studio på Marienlyst. Med seg har de korrespondentene i USA, reportere i Norge og eksperter i studio.

– Vi gleder oss til å lage en festsending gjennom kvelden, natten og inn i neste morgen. Det blir mange som holder seg våkne sammen med oss, men vi lover at de som etter hvert må legge seg vil kunne stå opp og få en skikkelig oppdatering på alt som har foregått og hvor dramatikken står i sanntid. Til slutt også hvem amerikanerne har valgt til sin neste president og hva det betyr for oss og for verden, sier MacGregor.

Ny sesong av UXA med Thomas Seltzer

Thomas%20Seltzer%20er%20tilbake%20med%20ny%20sesong%20av%20UXA.
Thomas Seltzer er tilbake med ny sesong av UXA. Mari Allgot Lie / NRK Kan kun brukes i redaksjonell omtale av NRKs programmer.

Det er ikke bare den løpende nyhetsdekningen som vil handle om USA-valget i høst.

Thomas Seltzer har brukt de siste åtte årene på å forstå hva Amerika betyr for folk og hva det betyr for ham. I høst avslutter han sin dokumentarserie om hjemlandet med den tredje sesongen. UXA har premiere i NRK TV tirsdag 24. september.

Les mer om UXA og Thomas Seltzer sine tanker om serien her.

Dokumentarer i NRK TV

NRK TV er strømmetjenesten for deg som vil se flere sider av USA og den amerikanske politikken. Gjennom høsten vil du finne flere interessante dokumentarer som Ekstreme stemmer – kvinner på ytre høgre, Kuppforsøket, I maktens korridorer og Krigen på Campus.

Tett på med Urix

Urix-redaksjonen vil selvfølgelig følge det som skjer i valgkampen gjennom hele høsten. Det kommer en ukentlig Veien mot valget-podkast i NRK Radio. I tillegg vil flere av Urix sine TV-sendinger ta for seg utviklingen over dammen med et fast panel av USA-nerder og et engasjerende innhold som tar for seg ukas største snakkiser. Høstens programleder er Eline Buvarp Aardal.

Annet innhold i NRK Radio

Nyhetsmorgen på NRK P2 vil som vanlig følge nyhetsbildet tett. Podkasten Oppdatert vil ha flere episoder om USA-valget, og andre programmer som Ekko, Studio 2, Dagens og Pønsj vil også publisere innhold som tar for seg utviklingen.

Ingerid Stenvold
Julia Marie Naglestad / NRK Kan kun brukes i redaksjonell omtale av NRKs programmer.
Petter Oulie-Hauge
Katrine Nybø
Thomas Seltzer
Mari Allgot Lie / NRK Kan kun brukes i redaksjonell omtale av NRKs programmer.