NAF: - Skremmende sårbart

Tirsdag morgen er en rekke veistrekninger i Sør-Norge stengt på grunn av flom eller ras. – Det er skremmende å se hvor sårbart veinettet er, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Mer nedbør og ekstremvær kan få store konsekvenser hvis ikke satsningen på klima- og skredsikring trappes opp NAF

Både riks- og fylkesveier på Østlandet og i Trøndelag er stengt på grunn av flom og skred, en uke etter at regnvær satte to av hovedveiene mellom øst og vest i landet ute av spill.

– Dette viser hvor på etterskudd vi er med å sikre veinettet. Flom og skred stenger veier og sperrer lokalsamfunn inne. Det haster å trappe opp arbeidet med å sikre veiene mot de stadig større påkjenningene fra et klima i endring, sier Handagard.

Klimasikring av veiene må prioriteres, mener NAF. I Nasjonal transportplan er det ingen øremerket ordning til sikringstiltak for strekninger som er spesielt utsatt ved ekstremvær.

– Vi etterlyser en helhetlig satsning på klimasikring. Fordi konsekvensene blir så store når flom og skred lammer veinettet. Derfor bør sikring av veinettet mot nedbør og klimaendringer ses under ett. Både riks- og fylkesveier må settes i stand til å stå imot oftere og kraftigere nedbør, sier Handagard.

Kostet 1,2 milliarder etter «Hans»

Etter ekstremværet «Hans» i august 2023, kostet det 1,2 milliarder kroner å utbedre riks- og fylkesveier som ble rammet. Manglende sikring mot ekstremvær har store kostnader, påpeker NAF.

– Vi kan ikke ha det slik at vi bruker en milliard i året på opprydding eller at halve landet isoleres hver gang det regner kraftig. Gang på gang har forskere advart om at ekstremvær og økt nedbør vil ramme oftere og kraftigere enn før. Det haster nå med å trappe opp innsatsen, sier Handagard.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.