Klart for byggestart på Viriktunet i Sandefjord

I oktober starter Peab byggingen av Viriktunet, et nytt boligprosjekt ved Bugårdsparken i Sandefjord. Første byggetrinn omfatter 44 moderne leiligheter med planlagt ferdigstillelse i første kvartal 2026.

Første byggetrinn består av 44 leiligheter fordelt på to bygg, med arealeffektive og moderne planløsninger. Illustrasjon: KB Arkitekter AS

– Vi er stolte og glade for å kunne sette i gang med dette prosjektet. Å starte første byggetrinn er en viktig milepæl som bekrefter at Peab både har gjennomføringsevne og ambisjoner for Viriktunet. At vi selv står for utføring av prosjektet gir ekstra trygghet for en effektiv og sikker prosess, sier Jesper Tobiassen, prosjektutviklingssjef og fungerende adm. direktør i Peab Eiendomsutvikling.

Varierte og attraktive boliger

Første byggetrinn inkluderer 44 leiligheter fordelt på to bygg, hver med fem etasjer. Leilighetene har arealeffektive og moderne planløsninger, med størrelser som varierer fra 49 til 97 m². Alle leilighetene får romslige og solrike balkonger eller markterrasser, samt tilhørende carport eller biloppstillingsplass.

Entreprenøren for prosjektet er Peab Bygg, og kontraktssummen for totalentreprisen er på cirka 108 millioner kroner. Byggestart er planlagt i slutten av oktober, med forventet ferdigstillelse i første kvartal 2026.

– Peab har lang erfaring med prosjekter i egenregi, noe som gir oss et solid grunnlag for den kommende byggeprosessen. Vi ser frem til å starte arbeidet, og vil bruke våre egne ansatte og lærlinger innen tømrer- og betongarbeid, sier Lars Hunkilen, distriktssjef for Telemark og Vestfold i Peab Bygg.

Grunnlaget for en ny bydel

Sørby/Virik er et stort område med potensiale for minst 800 boligenheter, noe som gjør Viriktunet til starten på det som kan utvikle seg til en helt ny bydel i Sandefjord. Med kort avstand til skoler, barnehager, idrettsanlegg og andre servicetilbud, er området godt tilrettelagt for en aktiv hverdag for beboerne.

– Prosjektet tilbyr en variert sammensetning av boliger, alt fra mindre leiligheter for førstegangsetablerere, småhus for barnefamilier samt romslige leiligheter for de som i dag bor i eneboliger og rekkehus og som ønsker seg noe litt mer lettstelt, sier Tobiassen.

Han legger til at det har vært stor interesse for prosjektet, og en solid salgsstart har bidratt til at byggingen nå kan settes i gang.

– Vi har store planer for fremtiden, men vil også være fleksible og lytte til markedets tilbakemeldinger underveis. Dette gjør at vi kan tilpasse prosjektet etter hvert som det utvikler seg, avslutter Tobiassen.

Foto: Mats Bakken/Peab
Prosjektet tilbyr en variert sammensetning av boliger.
Illustrasjon: KB Arkitekter AS
Leilighetene varierer i størrelse fra 49 til 97 m², med solrike balkonger eller markterrasser, samt tilhørende carport eller biloppstillingsplass.

Om oss

Peab er Nordens samfunnsbygger med 14 000 medarbeidere og en omsetning på 59 milliarder svenske kroner. Med lokal tilstedeværelse og fokus på egne ressurser utvikler, anlegger og bygger vi hverdagen der livet leves. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er børsnotert ved Nasdaq Stockholm. I Norge har Peab ca. 1800 ansatte og en omsetning på ca. 7,5 milliarder kroner.