Matprisveksten fortsetter å avta
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer fortsetter å avta og endte på 4,5 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Avtagende kostnadsvekst og mindre prisøkninger på en del importerte varer har bidratt til at prisveksten nå er på vei ned.
- På samme tid i fjor var matprisveksten dobbelt så høy, som følge av store kostnadsøkninger i kjølvannet av krig og energikrise i Europa. Prisveksten har deretter gradvis avtatt, i takt med at energi- og råvareprisene har kommet ned på mer normale nivåer, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.
På sitt høyeste, i juni 2023, var årsprisveksten på mat og drikke 13,5 prosent i Norge. Til sammenlikning nådde Danmark sin topp på 16,7 prosent allerede i august 2022, mens Sverige nådde sin topp på 22,6 prosent i februar 2023.
- Prisveksten kom tidligere i våre naboland, som også opplevde et høyere toppnivå, men prisveksten begynte også å avta tidligere hos våre skandinaviske naboer. Det er gledelig å se at prisveksten nå begynner å avta også her hjemme, sier Whist.
Blant varegruppene som bidro til å holde prisveksten oppe i august, finner vi blant annet sjokolade, olivenolje, fisk og egg. En kraftig prisoppgang på kakao på verdensmarkedet i 2024, er blant årsakene til at sjokolade er blant varegruppene som har steget mest det siste året.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Dette er de mest populære reisemålene i Norge i sommer14.1.2025 10:32:12 CET | Pressemelding
Hele 63 prosent av alle nordmenn som skal ha sommerferie, vil legge ferien til Norge.
Julehandelen overgår forventningene: Sterk vekst i kjøpesentrene13.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Forventningene om en lysere førjulstid har innfridd. Julehandelen har hatt en vekst på 3,8 prosent fra fjoråret, viser ferske tall fra julehandelsindeksen.
Lavere prisvekst i desember10.1.2025 08:23:24 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 4 prosent i desember. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Fortsatt lave marginer i dagligvarehandelen6.1.2025 07:56:56 CET | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes ferske dagligvarerapport analyserer utviklingen i dagligvarehandelen. Til tross for en periode med høy matprisvekst, viser rapporten at prisveksten i Norge har vært på nivå med Danmark og lavere enn i Sverige. Butikkjedenes driftsmarginer var i 2023 på samme lave nivå som i 2019 – på 1,9 prosent – betydelig lavere enn annen detaljhandel og matindustri.
Vil bruke rekordmye på ferie i 20256.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Over 6 av 10 nordmenn planlegger å ha sommerferie i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom