Underskrifter for Oslofjorden til Fiskeriministeren

Naturvernforbundet har samlet mer enn 5000 underskrifter mot bunntråling i Oslofjordens verneområder som Fiskeriministeren i dag får overlevert.

Truls Gulowsen
Truls Gulowsen Lise Helset Eide Naturvernforbundet

Bunntråling ødelegger sjøbunnen og livsgrunnlaget for fisk, og Naturvernforbundet krever derfor forbud mot bunntråling i vernede havområder. Det er spesielt akutt i Færder og Raet nasjonalparker, og en kriserammet Oslofjord trenger fri fra slikt tungt fiske.

Naturvernforbundet har sammen med andre store organisasjoner i Nettverk for Levende Oslofjord møte med fiskeri- og havministeren Marianne Sivertsen Næss tirsdag 10. september kl. 13:00. Nettverket vil snakke med statsråden om den alvorlige situasjonen i Oslofjorden, og behovet for både utslippsreduksjoner og forsterket regulering av fisket. På bordet ligger også forslagene om store nullfiskesoner nylig foreslått og faglig anbefalt av Fiskeridirektoratet og Miljødirektoratet, som Naturvernforbundet støtter.

På dagens møte vil Naturvernforbundet overlevere sitt opprop som lyder «Stopp bunntråling i marine verneområder! Fiskeri med trål skader sjøbunnen og dyrelivet i havet. Gi havet ekte vern - forby bunntrål i verneområder!» som per 9.9.2024 hadde 5159 unike signaturer.

Tidligere har Naturvernforbundets Landsstyre vedtatt en resolusjon med krav om tiltak for å stoppe overfiske og overgjødsling av Oslofjorden. Naturvernforbundet er Norges største demokratiske miljøorganisasjon med lokallag og aktivitet i hele landet, 48 lokallag rundt Oslofjorden og opplandet.

– Det er absurd at bunntråling tillates i marine verneområder. For eksempel i Ytre Oslofjord er slikt trålfiske fortsatt utbredt, selv om den drar med seg alt fra fisk til viktige bunndyr og skader bunnen for tiår fremover, sier Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen.

-Naturvernforbundet opplever at en store del av befolkningen ønsker konkret handling for å redde Oslofjorden nå, og da bør myndighetene som et minimum innføre helt selvinnlysende tiltak som at verneområder må få mer ekte vern, påpeker Gulowsen og fortsetter;

-Vi ser at enkelte yrkesfiskere og fritidsfiskemiljøer vil måtte endre sine fiskevaner om nullfiskesoner og trålforbud innføres. Vi har derfor bedt spesielt om at det vurderes kompensasjonsordninger og støtte til omstilling for de som har fiske som levevei, avslutter Truls Gulowsen.

Voldsom nedbygging av sårbar finnmarksnatur24.6.2024 10:32:07 CEST | Pressemelding

Forslaget til mulig kraftutbygging i Finnmark vil få omfattende negative konsekvenser for natur og samisk kultur, selv om noen av de verste prosjektene er ute. Flere kontroversielle prosjekter er fortsatt med, som planene om Skarvberget og Oksefjorden vindkraftverk. Det er en svært gledelig nyhet at de ekstremt kontroversielle og naturødeleggende planene for Davvi og Kokelv vindkraftverk er ute av prosessen, til tross for at Davvi egentlig var det som hadde kommet lengst. Dette viser at NVE har lyttet.