NSF er glad for at regjerningen ser viktigheten av Vikingskipet

Kulturdepartementet foreslår en ny ordning for nasjonalanlegg, der blant annet Vikingskipet inngår.  For Norges Skøyteforbund er det viktig at Vikingskipet forblir et nasjonalanlegg. Vi er svært tilfredse med at regjeringen og Kulturdepartementet også ser viktigheten av dette.

President Mona Adolfsen og generalsekretær Jarle Blindheim i Norges Skøyteforbund. Bildet er tatt utenfor Vikingskipet som kulturdepatrementet foreslå at skal beholde statusen som nasjonalanlegg. NSF fritt

Norges Skøyteforbund er således tilfreds med Kulturdepartementets forslag og at Vikingskipet vil forbli nasjonalanlegg uansett hvilket alternativ man vurderer. Forslaget som nå sendes på høring viser at departementet vurderer Vikingskipet til å oppfylle både intensjonen bak og kravene til et nasjonalanlegg.

Vikingskipet ble bygget for OL i 1994, men har siden blitt brukt til 30 internasjonale mesterskap. Forslaget fra Kulturdepartementet viser at man også i fra regjeringens side ønsker at dette skal fortsette.

- Vi er svært fornøyde med de tydelige signalene fra regjeringen. Det er viktig for oss, også med tanke på de signalene det gir videre til vår internasjonale mor-organisasjon ISU. De ønsker at vi skal fortsette å arrangere internasjonale mesterskap, og det først kommer allerede i mars da vi arrangerer VM enkeltdistanser, sier president Mona Adolfsen i Norges Skøyteforbund.

Vikingskipet vil uansett valg av modell forbli et nasjonalanlegg. Samtidig vil en ny ordning kunne styrke muligheten for å kunne bidra til anlegg i noen av våre andre isgrener.

- Vi tenker selvsagt bredt også for våre andre isgrener. Den ordningen som er foreslått åpner for muligheter til tilskudd for anlegg som kan huse internasjonale mesterskap i kortbane eller kunstløp på sikt. Det er å anse som positivt. Så må vi selvsagt se nærmere på forslagene fra Kulturdepartementet, men i utgangspunktet er det mange positive signaler å finne i dette høringsforslaget, påpeker Jarle Blindheim, generalsekretær i Skøyteforbundet.

Vikingskipet er det eneste anlegget i Nord-Europa som er dimensjonert for internasjonale hurtigløpsmesterskap. Skøytesporten er således helt avhengig av at anlegget utbedres for å tilfredsstille de krav som knyttes til å arrangere mesterskap.

null
Skøytepresident Mona Adolfsen sammen med ny generalsekretær Jarle Blindheim NSF Fritt

Skøytepresident Mona Adolfsen sammen med ny generalsekretær Jarle Blindheim
NSF Fritt