Hva har Arbeidstilsynet gjort så langt i år?
Hvor mange tilsyn har vi gjennomført? Hvor mange overtredelsesgebyr har vi utstedt? Og hvor mange meldinger om kritikkverdige forhold har vi mottatt? Dette er eksempler på spørsmål du kan få svar på i Arbeidstilsynets nye rapportserie Fremdrift.

– Vi ønsker at denne informasjonen og statistikken om Arbeidstilsynets løpende aktivitet er åpen og lett tilgjengelig for alle som er interessert, sier avdelingsdirektør Monica Seem. Dette gir journalister og andre interessenter mulighet til å finne oppdaterte tall og innsikt om hva Arbeidstilsynet prioriterer.
Om rapportserien: Fremdrift er en rapportserie som gir informasjon om Arbeidstilsynets løpende innsats innenfor prioriterte områder. Rapportene er ikke ment å dekke alt Arbeidstilsynet gjør, men de gir en overordnet oversikt på utvalgte områder. Serien består av fire ulike rapporter som blir jevnlig oppdatert:
|
Her kan du lese rapportene (arbeidstilsynet.no)
Arbeidstilsynet har gjennomført nær 8 200 tilsyn så langt i år
I perioden 1. januar – 31. august 2024 har Arbeidstilsynet gjennomført nær 8 200 tilsyn. Samlet sett har vi avdekket ett eller flere brudd i 72 prosent av disse tilsynene, og fulgt opp bruddene med minst én reaksjon i 67 av tilsynene. I fremdriftsrapporten om Arbeidstilsynets brukermål kan du lese om tilsynsinnsatsen som er rettet mot særlig prioriterte områder.
Når Arbeidstilsynet avdekker brudd i tilsyn, kan vi gi ulike reaksjoner for å skape endring i virksomheten. Reaksjonsbruken er avhengig av alvorligheten i bruddene vi avdekker. I fremdriftsrapporten om overtredelsesgebyr og anmeldelser kan du lese mer om overtredelsesgebyrene vi har vedtatt så langt i år, i tillegg til vurderinger vi har gjort på en rekke momenter for ileggelse og utmåling av beløp for disse vedtakene.
Vi sender jevnlig ut en brukerundersøkelse til virksomheter som har hatt tilsyn av oss. I fremdriftsrapporten om brukerundersøkelsen etter tilsyn presenterer vi resultater knyttet til virksomhetenes tilbakemeldinger på opplevd nytte, økt kunnskap og eventuelle iverksatte tiltak knyttet til disse tilsynene.
Økning i meldinger om kritikkverdige forhold
Et annet tema du finner mer informasjon om i våre fremdriftsrapporter, er meldinger om kritikkverdige forhold som Arbeidstilsynet mottar. I perioden 1. januar – 31. august 2024 har Arbeidstilsynet mottatt 8 582 slike varsler.
Gjennomsnittlig har Arbeidstilsynet de siste fem årene mottatt omtrent 9 500 meldinger per år, men antallet har økt etter at vi innførte ny løsning for mottak av meldinger om kritikkverdige forhold høsten 2021.
– Disse meldingene er en viktig kilde til informasjon vi ellers ikke ville ha hatt tilgang på. Det gjør bidrar til at vi kan avdekke kritikkverdige forhold i arbeidslivet. Vi bruker også meldingene når vi vurderer hvor Arbeidstilsynet skal rette innsatsen fremover, sier Seem.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40031788presse@arbeidstilsynet.noBilder

Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
– Så fint at dere kommer!24.6.2025 07:46:41 CEST | Pressemelding
Hei, god morgen! Eier du restauranten her? Nei, jeg driver bare med renhold. Så bra! Det er akkurat deg vi ønsker å prate med i dag!
1. juli får Arbeidstilsynet nye virkemidler for å bekjempe arbeidslivskriminalitet20.6.2025 15:03:31 CEST | Pressemelding
Stortinget har vedtatt lovendringer som gir Arbeidstilsynet bedre muligheter til å avdekke og bekjempe kriminalitet i arbeidslivet. Endringene trer i kraft 1. juli 2025.
Nå blir det påbudt med HMS-kort i varebilbransjen20.6.2025 15:01:00 CEST | Pressemelding
1. januar 2026 innføres det krav om HMS-kort i varebilbransjen. Sjåfører og medhjelpere som frakter andres varer med varebil eller personbil, må da ha synlig HMS-kort på jobb.
Kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet blir tydeligere fra årsskiftet20.6.2025 14:56:35 CEST | Pressemelding
1. januar 2026 blir kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet tydeligere. Endringene i arbeidsmiljøloven skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva som kreves og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
Advarer arbeidsgivere: fallsikringsutstyr brukes feil20.6.2025 08:01:00 CEST | Pressemelding
Mange virksomheter bruker personlig fallsikringsutstyr i høyden, men bruker det feil. – Vi ser et behov for å minne arbeidsgivere om at de har et ansvar for å planlegge og kontrollere at arbeid i høyden utføres trygt, og at verneutstyret som brukes er i tråd med produsentens anvisning, sier seksjonsleder i Arbeidstilsynet, Tore Jeppe Sørhaug.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom