50 skademeldinger så langt, men flomfaren øker

– Så langt har vi registrert over 50 skader i tilknytning til regnværet, men det er fortsatt tidlig. Vi venter at antall skademeldinger vil øke, og følger spent med på flomfaren, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Therese Hofstad-Nielsen venter at skademeldingene vil øke gjennom neste døgn. Foto: Fremtind

Det er fortsatt oransje varsel om jord- og flomskredfare i Innlandet og sørlige Trøndelag.

– Vi anbefaler huseierne å følge med på meldinger fra lokale myndigheter, værvarsel og nyhetene fremover. Flomvarslene kan endre seg raskt. NVE har også en egen varslingstjeneste på abonner.varsom.no. Der kan du registrere deg for å få flomvarsler på e-post og SMS, sier skadeforebyggeren hos Fremtind.

Ber om bilder av skadene
Hvis du er rammet av en vannskade, er viktig å ta vare på ting som du ønsker erstatning for.

– Det er også veldig lurt å ta bilder eller film av skadene, gjerne også utvendige oversiktsbilder som viser hvor vannet treffer på huset og hvor vannet kommer fra. Disse er nyttige for å vurdere erstatningssummen, forklarer Hofstad-Nielsen.

Råd til deg som rammes av vannskade:

• Flytt innbo opp fra kjelleren hvis det er mulig.

• Hvis du har store mengder vann i boligen, må du passe på å ikke pumpe ut vannet for raskt, fordi trykket utenfor huset balanserer trykket inne i huset.

• Hvis det er mindre mengder vann, kan du rive berørte gulv. Men du bør helst rive minst mulig. Unngå å gå løs på dyre bygningsdeler som bad, for det krever en faglig vurdering.

• Vi anbefaler at du lufter ut rommene så mye som mulig, men ikke bruk varmeovner, varmevifter, varmekabler osv. Mugg og sopp trives bedre i varme og fuktige omgivelser.

Får jeg dekket alt som er ødelagt?

• Det som er skadet som en direkte konsekvens av regnet/flommen den siste tiden, vil være dekket i henhold til din forsikringsavtale.  Det kan være noen begrensninger, men dette kan du snakke med din saksbehandler om.

• Det er også viktig å huske på at de fleste har en egenandel på forsikringen sin. På en naturskade er det en fast egenandel på 8000 kroner, som er felles for alle forsikringsselskapene i Norge. Denne vil gjelde selv om du i din forsikring har en lavere egenandel på andre typer skader.

Kan bli ventetid
– Vi prioriterer skadesakene i forbindelse med regnværet, men det kan ta litt lengre tid enn normalt når mange trenger hjelp samtidig. Vil du slippe ventetid på telefon, kan du som er kunde hos Fremtind vurdere å melde skaden digitalt, avslutter Hofstad-Nielsen.

Therese Hofstad-Nielsen er skadeforebygger Fremtind. Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Autosync, finner du kontaktinformasjon her.