Nå starter anleggsarbeid i farleia ved Vitjet i Nordland
I forbindelse med at Kystverket skal gjøre farleia fra Stamsund til Risøyrenna bedre og tryggere for sjøfarende, starter Wasa Dredging denne uka anleggsarbeid i sjøen ved Vitjet i Hadsel kommune i Nordland. Farleia gjennom Vitjet blir da stengt ut 2024.
– Vi jobber med å gjøre farleia fra Stamsund til Risøyrenna bedre og tryggere. Ved Vitjet nord for Raftsundet er det svært trangt, slik at større fartøy må vente til møtende fartøy har passert. Vi skal utdype dette området til en dybde på 10 meter slik at risikoen for ulykker reduseres, opplyser prosjektleder Magnus Rørvik i Kystverket.
Deler av strekningen fra Stamsund til Risøyhamn er dårlig merket i dag, og går gjennom trange passasjer med korte avstander mellom kursendringene. Det er stor trafikk i området, med en rekke skip som ferdes gjennom området, inkludert lasteskip, fiskefartøy under vinterfisket samt Hurtigruten og Havila Kystruten, som har sin faste rute gjennom strekningen.
– Målet vårt er å redusere ulykker ved å forbedre merkingen med bunnfaste merker med lys og utdype grunne områder. Tiltaket i Vitjet omfatter totalt tre utdypninger. Løsmassene deponeres i sjødeponiet vi oppretter ved Vitjet og sprengsteinmassene deponeres ved Børøya industriområde på Stokmarknes, opplyser Rørvik, som gjør oppmerksom på at nærmeste bebyggelse må påregne noe støy fra anleggsarbeidet.
Prosjektlederen understreker at det er viktig at sjøfarende i området tar hensyn til anleggsarbeidet og overholder oppmerking. Vær spesielt oppmerksom på midlertidige sjømerker og varsel i Etterretning for sjøfarende (Efs).
– Arbeidet omfatter fjellsprengning under vann, og det er vedtatt en sikkerhetsavstand på 100 meter til anleggsriggen. Vi ber sjøfarende om å utvise aktsomhet ved passering av anleggsstedet. Anbefalt alternativ rute er gjennom Hanøysundet, forteller prosjektleder Rørvik.
Det er planlagt at arbeidet i farleia ved Vitjet skal være ferdig i løpet av året.
Nøkkelord
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Stad skipstunnel ut på anbud 1. desember13.11.2024 13:13:37 CET | Pressemelding
Endelig starter prosessen med å finne en entreprenør som kan bygge verdens første skipstunnel. Kystverket tror det er stor interesse for prosjektet i entreprenørmarkedet.
Vil du bli Kystverket sin nye leigetakar på Hellisøy fyr?8.11.2024 11:02:13 CET | Pressemelding
Brenn du for kystkultur? Har du ein god idé til aktivitetar på eit fyr, som samstundes gjer det tilgjengeleg for folk? Ettersom avtalen med Fedje kommune går ut ved årsskiftet, søker Kystverket no etter ein ny leigetakar for Hellisøy fyrstasjon. Som leigetakar må du gjere fyrstasjonen tilgjengeleg for ålmenta, formidle kystkultur og halde fyrstasjonen godt ved like.
Havner som redder liv – historien bak Norges fiskerihavner29.10.2024 15:00:49 CET | Pressemelding
Visste du at fiskerihavnene langs kysten vår har vært selve livsnerven for mange lokalsamfunn i over 150 år? Bli med og utforsk historien til havnene som har bidratt til å redde både liv og næring langs Norges kyst.
Går fra Møreaksen til Stad skipstunnel9.10.2024 12:58:14 CEST | Pressemelding
I ti år har prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen planlagt Møreaksen. Nå er han lånt ut til Kystverket for å være med å bygge Stad skipstunnel.
Innseiling Borg Havn: Gjør seg klar for kvalitetssikring og videre fremdrift2.10.2024 14:43:19 CEST | Pressemelding
Kystverket har etter anbudskonkurransen våren 2024 sett at kostnadene for Innseiling Borg havn-prosjektet har blitt høyere enn forventet. Dette betyr at prosjektet nå overstiger terskelverdien som krever en kvalitetssikring (KS2) i henhold til statens prosjektmodell. Kystverket forbereder seg derfor på å gjennomføre denne prosessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom