Økende forbruksgjeld blant unge: - Må få større fokus i skolen

De unges forbrukslån stiger kraftig. Nå advarer ekspertene. - Vi kan ikke gamble på at de unge kan nok om egen økonomi.

Unge mellom 18-24 år har 2,5 milliarder kroner i forbruksgjeld. Nå etterlyser eksperter fokus på personlig økonomi i ungdomsskolealder. Unsplash

Det sier privatøkonom i Sparebanken Sør, Kenneth Sjåvåg. Tidligere i år la Norsk Gjeldsinformasjon fram nye gjeldstall. De viste at unge mellom 18 og 24 år har en samlet forbruksgjeld på 2,5 milliarder kroner. Det er en halv milliard mer enn året før.

- Det er bekymringsfullt, for dette er en ekstremt dyr gjeld hvis du ikke har kontroll. Det er altfor lett for de unge å ta opp dyr gjeld og mange har ikke gode nok forutsetninger for å vite hvor galt det kan gå, sier Ole-Jørgen Kjenes i Frende Forsikring.

Dette må de unge kunne
Kenneth Sjåvåg prøver å gjøre noe med de unges økonomikunnskaper. I fjor ga banken 4500 skoleelever i landsdelen sin kurs i personlig økonomi.

- Det er utrolig nyttig og kjempekjekt å gi de unge en oppskrift på veien ut av den økonomiske startblokka, sier Sjåvåg.

- Det er mye de unge trenger å kunne litt om. Som å sette opp et enkelt budsjett med inntekter og utgifter, eller hvordan de skal få seg noen gode sparerutiner. At det kan komme uforutsette utgifter som du bør ha en buffer til å takle. Hvor mye det er normalt å bruke på mat. Og hvilke forsikringer du bør ha som ung. Samt hvilke du ikke trenger, sier Ole-Jørgen Kjenes i Frende Forsikring.

Betal regningene dine!
- Og noe så grunnleggende som at du må betale regningene dine. Eller hva som skjer hvis du lar være. Ikke bare blir regningen høyere, plutselig er du registrert som en dårlig betaler. Det kan få konsekvenser den dagen du skal kjøpe et sted å bo, sier Kenneth Sjåvåg.

- Det er liten tvil om at privatøkonomi må få større fokus i ungdomsskolen. I dag blir det altfor tilfeldig om de unge får med seg råd som kan avgjøre hele den økonomiske fremtiden deres, sier Kjenes i Frende.

Fem gode økonomitips for unge

1. Betal regningene dine med en gang. Blir du forsinket, blir regningen dyrere.
  2. Planlegg pengebruken din med et budsjett. Skriv ned hvor mye penger du får, og hvor mye du vil spare hver måned. Da vil du se hvor mye du har å rutte med.
  3. Sjekk mobilbanken din og se hva du bruker mest penger på. Går det mye på energidrikk, bagetter eller dataspill? Vurder å bruke litt mindre penger på disse tingene, eller bestem deg for å kutte det helt ut.
  4. Start sparing så tidlig du kan, selv om det bare er en femtilapp i måneden. Det blir til mange penger over tid, og du bygger opp gode vaner.
  5. Vær veldig varsom med kredittkort. Ingen bør eie kredittkort før de har god kontroll på egen økonomi.

Kenneth Sjåvåg,
privatøkonom Sparebanken Sør,
kenneth.sjavag@sor.no

Unsplash
Ole-Jørgen Kjenes i Frende Forsikring.
Kenneth Sjåvåg, privatøkonom Sparebanken Sør.
Sparebanken Sør