Oransje farevarsel: Slik unngår du styrtregnskader

Mandag og tirsdag er det sendt ut farevarsel om kraftig regn på Østlandet og sør i Trøndelag. Enkle grep gjør det mulig å unngå eller minimere faren for vannskader, sier forsikringsselskapet If.

Regn mot asfalt
Når store nedbørsmengder rammer tettsteder og byer blir det gjerne mye overvann, sier forsikringsselskapet If. (Foto: Pixabay/Pexels/CC)

Meteorologisk Institutt varsler om kraftig regn over sentrale deler av Sør-Norge fra mandag til starten av tirsdag. Det er sendt ut oransje farevarsel for deler av Østlandet og den sørligste delen av Trøndelag.

Når store nedbørsmengder rammer tettsteder og byer blir det gjerne mye overvann, opplyser If. Styrtregn er mer utfordrende disse stedene enn i mer landlige omgivelser, fordi vannet samler seg i gater og veier uten å kunne trenge ned i grunnen.

Enkle grep du kan gjøre selv

Dersom værvarselet slår til, kan regnet skape trøbbel med overvann og vanninntrengning i både boliger og bedrifter. If forventer stort press på telefonen fra rammede kunder, og varsler at det kan være mer effektivt å melde skaden på nett. Forsikringsselskapet har også gode råd for å unngå skader.

– Vær forberedt på at det kan komme store vannmengder. Sørg for at avløp, kummer og rister på egen tomt og ute i veien er åpne, så vannet får fritt leide. Fjern kvist, kvast og blader som ligger rundt. Hvis de blir dratt med av vannet, kan de bidra til å tette igjen kummer og sluk, sier kommunikasjonssjef Ellen Paulsen i If.

– Hvis du vet at du er spesielt utsatt for vanninntrengning utenfra når det regner mye, ville jeg båret opp ting fra kjelleren til en tryggere etasje. Vi anbefaler også at bil, bobil, campingvogn og lignende flyttes til et sted vannet ikke kan nå, sier Paulsen.

Ikke kjør på dypt vann

Apropos bil: Mye vann i veibanen kan også føre til problemer.

– Ikke ta sjansen på å kjøre gjennom vannfylte kulverter under vei og jernbane. En del feilberegner hvor høyt vannet går, og får store skader på bilen. Biler tåler slettes ikke alt, sier kommunikasjonssjef Paulsen.

– Hvis du er i tvil, ikke ta sjansen på å kjøre i vannet. Det er ikke så mye som skal til for å ødelegge for eksempel elektronikk i en bil. Vannet trenger raskt inn i kanaler, motor og kupé, sier hun, som også vil anbefale deg å holde lavere fart enn vanlig og sørge for god avstand til bilen foran.

Skader etter styrtregn dekkes

Ifølge klimaeksperter og meteorologer må folk på Østlandet forberede seg på enda mer styrtregn i årene fremover.

– Styrtregn har som kjennetegn at det kommer mye vann på kort tid innenfor et relativt lite område. Ofte kan du stå i øsende regn og se solen skinne bare noen hundre meter lenger bort, sier Ellen Paulsen i If.

Dersom en innredet kjeller med bad får mye vann i seg, kan det bli skader for 300 000 til 500 000 kroner. Bare i 2023 ble utbetalte forsikringsselskapene erstatning etter vannskader på private boliger og innbo for nesten 5,1 milliarder kroner i 2023, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Skader etter styrtregn er dekket på bolig-, bygnings-, bilkasko- og innboforsikringene.

Slik forbereder du deg på styrtregn

• Sørg for at avløp, kummer og rister er åpne slik at vannet har fritt leide.
  • Sjekk at nærliggende bekker ikke er demmet opp av hageavfall eller andre gjenstander.
  • Fjern store kvister og gjenstander som kan hindre fri vannførsel.
  • Rydd hagen for møbler og andre løse gjenstander.
  • Flytt gjenstander i kjeller opp i en overliggende etasje og i garasjen opp fra gulvet eller et tørt/trygt sted.
  • Flytt bil, bobil og/eller campingvogn til et sted vannet ikke kan nå.
  • Hold dører og vinduer til kjeller lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.
  • Følg med på nyhetssendinger og meldinger fra lokale myndigheter. Ved stor fare kan det bli iverksatt tiltak fra myndighetene.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Store mer regn som har ødelagt en vei
I fjor førte kraftig regn til skader mange steder på Østlandet. Dette nabolaget på Bekkestua i Bærum fikk en uvelkommen bekk som gravde seg brutalt frem i veien. Det gikk heldigvis ikke så galt med husene. (Foto: If)
Regn mot asfalt