Geir Sundstøl slipper vakker låt til NRK-serien "So Long, Marianne", singelen "Divan" er ute i dag.

Geir Sundstøl har laget en nydelig låt til en fersk TV-serie om Leonard Cohen og Marianne Ihlen; «So Long, Marianne». I dag skulle Leonard Cohen fylt 90 år. Singelen Divan er den første som slippes fra Sundstøls kommende album, «Sakte Film», som utgis i mai 2025.

Foto: Raymond Mosken

Tidlig i januar ble Geir Sundstøl kontaktet av sin gamle venn og regissør Øystein Karlsen. Karlsen har, sammen med produsent og kone Ingeborg Klyve (og et stort team), over flere år arbeidet med TV-serien «So Long, Marianne». Sundstøl fikk i oppdrag å lage musikk til serien, og var svært fornøyd med det. «Bra for meg!» sier han selv.

Låten Divan kom til i komponeringsprosessen, og dukker opp flere ganger i «So Long, Marianne». Divan er laget spesielt til en vakker scene i en av de første episodene. Scenen utspiller seg på kaia på øya Hydra. Marianne Ihlen og Leonard Cohen. Nattestid.

Sundstøl forteller:

"I serien hører man låten som en ren strykelåt. Kan man si det? Instrumenteringen er fiolin, bratsj, cello og minimoog. Det er Sunniva Shaw, Håkon Brunborg og jeg som spiller. Oppdraget var at den skulle være vâr og vakker. Den skulle formidle savn. Versjonen som vi slipper nå, og som er med på plata, er en utbygget variant. Den inneholder flere instrumenter, og jeg har lagt til noen partier. Jeg har spilt steel, national og vibrafon. Jeg fikk dessuten besøk av trommeslagerne Anders Engen og Erland Dahlen. De delte på et trommesett, og Erland la på sag og xylofon. "

Foto: Raymond Mosken, Singelcover: Aslak Gurholt

Låten Divan vil være å finne på Sundstøls nye album, «Sakte Film», som slippes i mai 2025, og er representativ for hva lytteren vil få servert der. På det nye albumet hører du, i tillegg til nevnte strykere og trommeslagere, Geirs velkjente instrumentering som steel, national gitar, marxophone, shankar guitar og clavinet.

Sundstøl forteller:

• Plata Sakte film går enda saktere enn mine tidligere album. På tross av min unge alder (54) går det nedover med fingerferdighetene. Det synes jeg er helt fint. Istedenfor å forsøke å kamuflere dette faktum (eller å øve!), «omfavner jeg «fingerleddenes begrensninger». Musikken får en utilsiktet, men stadig større, ro.

Albumet «Sakte Film» er spilt inn i Geirs eget studio «Studio Intim», og slippes på LP, CD og digitalt på Hubro den 23.05.2025.

Serien «So Long, Marianne» kan du se på NRK fra 22.09.2024.

Foto: Raymond Mosken, singelcover: Aslak Gurholt

GRAPPA MUSIKKFORLAG

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon.

Andre språk

Yngvil er den norske visepopens nye stjerneskudd - debutalbumet "En fot ut døra" er ute i dag, og der binder hun sammen gammel og ny visetradisjon!20.9.2024 08:45:00 CEST | Pressemelding

Yngvil har på kort tid gjort seg bemerket for sine ærlige og treffsikre tekster. Hun var en av fjorårets mest spilte artister på norsk radio, i tillegg til at Dagsavisen allerede har trukket frem hennes debutalbum som et de tror vil prege det norske musikkåret 2024. I dag er det etterlengtede albumet "En fot ut døra" ute!