Ny programleder i NRK Unormal

Sofie Eikeland (19) blir ny programleder i podkasten Baksnakk og NRK Unormal.

SOFIE EIKELAND ER NY PROGRAMLEDER I NRK UNORMAL
SOFIE EIKELAND ER NY PROGRAMLEDER I NRK UNORMAL Vegard Blakstad, NRK

Sofie Eikeland fra Kristiansand hadde tidligere sceneskrekk og har aldri før bodd hjemmefra. Nå blir hun en del av NRKs ungdomssatsing på TikTok og podkast.

– Jeg er en åpen bok som snakker om både flauser og ting jeg har opplevd selv. Jeg sparer ikke på detaljer og sier det sånn som det har skjedd. Jeg kan også (dessverre) relatere til det meste ungdom går gjennom, sier Sofie.

Flytter nordover

Sceneskrekken ble hun kvitt gjennom sang og opptredener med kulturskolen, og helt siden niendeklasse har Sofie hatt en TikTok-kanal der hun deler fra hverdagen sin og lager humorvideoer. Nå går hun fra influenser til programleder, og flytter samtidig hjemmefra for første gang – fra Søgne i Kristiansand til Trondheim.

– Jeg har aldri bodd vekk fra foreldrene mine, så det blir spennende, men jeg liker Trondheim allerede. Jeg er vant til at det bare er meg og et kamera, så det blir noe annet å jobbe med et helt team med forventninger fra andre folk, sier Sofie.

Ny programledertrio

Sofie Eikeland skal jobbe sammen med Milie Birkelund og Zara Cecilie Leite i både podkasten Baksnakk og med TikTok-kanalen NRK Unormal.

Innholdet i «Baksnakk» og «Unormal» handler om kropp og identitet, og er ofte personlig. Programlederne deler erfaringer fra eget liv og kan ofte le av seg selv og hverandre.

– Jeg er oppdratt til å være ærlig og åpen. Pappa er en person som bare sier det han mener når han mener det, så jeg har det fra ham.

Særlig én ting er viktig for den ferske programlederen.
– Jeg synes det er viktig å elske seg selv. Dette er noe jeg begynte å tenke på i 8. klasse, da jeg innså at det var løsningen på problemene mine. Det å være en god venn var vanskelig når man ikke likte seg selv.

Tre personer av bildet. De sitter tett inntil hverandre. Personen til venstre har langt sort hår og ser inn i kameraet uten å smile mens hun påfører lipgloss. I midten står en person med hvit t-skjorte, en del ringer på fingrene og brunt krøllete hår. Til høyre står en person med hvitt og sort hår klippet i en bob. Hun har på seg en kort oransje topp og ser inn i kameraet mens hun påfører lipgloss.

Sofie runder av med sitt beste tips til ungdom som sliter med å akseptere seg selv.

– Man trenger ikke å være noe mer enn seg selv. Du er morsom nok, og du er interessant nok. Det er en lang prosess å lære å elske seg selv, men man må faktisk bare begynne et sted

SOFIE EIKELAND ER NY PROGRAMLEDER I NRK UNORMAL
Vegard Blakstad, NRK
Sofie sier hun digger sine nye medprogramledere Milie (i midten) og Zara (til høyre).
Vegard Blakstad, NRK