Schibsted Media blir eneeier i Shifter
Schibsted Media kjøper de resterende aksjene i Shifter Media AS, og blir nå eneeier i selskapet.

– Vi har offensive planer for den videre utviklingen av Shifter, og med dette oppkjøpet får vi et enda større rom for å satse videre, sier Sarah Sørheim, leder for nisjeenheten i Schibsted Media og styreleder i Shifter.
Schibsted kjøpte 51 prosent av Shifter i fjor, før konsernet ble splittet i de to selskapene Schibsted Media og Schibsted Marketplaces i starten av juni.
Shifter ble startet av gründerne Lucas Weldeghebriel og Per-Ivar Nicolaisen i 2016, mens medgründer Aslaug Syvertsen ble en del av selskapet kort tid etter oppstarten. Sammen har de bygget en publikasjon med en unik posisjon i å dekke norske oppstartsselskaper og det nye næringslivet.
Siden Shifter ble en del av Schibsted, har de også lansert B2B-publikasjonen Bankshift, som på kort tid har blitt toneangivende i dekningen av banknæringen.
– Enklere å bevege seg kjapt
– Vi er stolte av at Schibsted Media kjøper opp Shifter Media, og det gjør at vi nå sammen kan realisere våre vekstplaner, sier Lucas Weldeghbriel, daglig leder og ansvarlig redaktør.
Han påpeker at de gjennom oppkjøpet går fra å være to selskaper med litt ulike incentiver, til å bli 100 prosent samkjørte om de samme målene.
– Det vil gjøre det mye enklere å bevege seg kjapt. Personlig er jeg ekstra stolt av at Schibsted, hvor både Per-Ivar, Aslaug og jeg har jobbet i mange år tidligere, tror på det vi har bygget og vil være med å ta det videre.
Tydelig nisjetrend
Shifter Media er en del av nisjeenheten i Schibsted Media, og Sørheim sier selskapet ser muligheter i å videreutvikle journalistiske produkter rettet inn mot spesifikke målgrupper.
– Vekst innenfor nisjer er en tydelig trend både nasjonalt og internasjonalt, og vi har tro på at det ligger spennende muligheter for oss her. Dessuten ser vi også at nisjemediene våre kan spille en viktig rolle i å skape et mer komplett tilbud av publikasjoner til våre kunder og brukere.
– Vi er skikkelig stolte over å få overta eierskapet i Shifter og veldig takknemlige for det gode samarbeidet vi har med gründerne av selskapet. Nå gleder vi oss stort til fortsettelsen, sier Sørheim.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Sarah Sørheim, styreleder i Shifter, på telefon 934 29 204
Lucas Weldeghebriel, daglig leder og ansvarlig redaktør i Shifter, på telefon 986 44 403
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of Communications
Schibsted Media - Norge
Lenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Mediekonsernet Schibsted Media har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Våre 2800 ansatte er basert i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsinki, Krakow og Gdansk. Og vi er avhengig av dem alle for å lykkes, gjennom tett samarbeid på tvers av redaksjoner, produkt- og teknologimiljøer, og abonnement- og annonseenhetene.
Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Ny VGTV-serie: – De beste samtalene skjer etter one night stands14.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir (nesten) helt ekte one night stands når StSunniva inviterer seg hjem til kjendiser for intime samtaler på VGTV.
Petra Wikström leder nytt samlet team for samfunnskontakt og kommunikasjon i Schibsted14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler nå arbeidet med samfunnskontakt og kommunikasjon i et nytt felles team. Petra Wikström får det overordnede ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.
Schibsted Media blir Schibsted igjen12.5.2025 09:01:00 CEST | Pressemelding
I dag tar Schibsted Media tilbake navnet Schibsted, som følge av at mediekonsernet nå eier navnet alene. Navnebyttet er naturlig når det børsnoterte Schibsted Marketplaces formelt skifter navn til Vend.
VGs videogrep kåret til verdens beste6.5.2025 11:52:23 CEST | Pressemelding
Under Wan-Ifra Global Awards nådde VGs TV-dekning av USA-valget i høyde helt opp.
VG lanserer AI-chatboten «heiVG»5.5.2025 08:01:07 CEST | Pressemelding
Etter en periode med testing åpner VG nå chatboten «heiVG» for alle brukere. – Potensielt startskuddet på noe helt nytt, sier Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom