Rekordmange barn og unge trenger hjelp til å delta i fritidsaktiviteter

Aldri før har flere søkt Coop-dugnaden om økonomisk bidrag til å delta i idretts- og fritidsaktiviteter.

Illustrasjonsfoto: Coop Norge

Siden oppstarten i 2018 har Coop-dugnaden bidratt med nærmere 40 millioner kroner i støtte til deltakelse i fritidsaktiviteter for 7500 barn fra hele landet. Nå skal enda flere få hjelp.

– Tallene fra årets søknadsrunde viser at behovet fortsatt er enormt. Vi har fått inn nesten 3000 søknader fra hele landet, og disse ønsker økonomisk hjelp til aktiviteter, utstyr og deltakelse i turneringer. Vi kommer til å dele ut støtte til alle barna som oppfyller kravene for støtte, slik vi har gjort siden vi etablerte Coop-dugnaden i 2018, sier Carina Hansen, sponsoransvarlig for kultur og omtanke i Coop Norge.

Coop-dugnaden er et samarbeid mellom Coop og Røde Kors og gir økonomisk støtte til lavinntektsfamilier ved å betale regningen for medlemskontingent, treningsavgift, utstyr og andre nødvendige kostnader. Dette gjør at flere barn kan delta på fritidsaktiviteter med vennene sine.

– Ved siden av skolen, er idrett og fritidsaktiviteter den viktigste arenaen for fellesskap og inkludering for barn og unge. Dessverre er familiens økonomi en årsak til at mange ikke får deltatt. Coop er opptatt av at ingen skal falle utenfor og er utrolig glade for det enorme engasjementet rundt Coop-dugnaden fra våre kunder, som også er våre eiere, sier Hansen.

Coop-dugnaden finansieres ved salg av Änglamark, Coops økologiske, allergi- og miljøvennlige serie. I tillegg har det i perioder vært ekstradonasjoner fra ulike produkter i samarbeid med andre leverandører. Utsalgsprisen til forbruker har ikke blitt påvirket av donasjonen.

Carina Hansen, sponsoransvarlig i Coop Norge.

Om Coop