Kollektivfelt: Elbil kan skiltes inn og ikke ut
– Skilter vil bli lettere å tolke for elbilister dersom elbiler ikke automatisk har tilgang til kollektivfeltet. Det gjør det enklere å tillate samkjøring med elbil i kollektivfeltet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

– Vi kan gå med på det, så lenge utslippskutt og samkjøring er styrende prinsipper, sier Christina Bu.
Gjeldende hovedregel er at elbiler har tilgang til å kjøre i kollektivfelt og sambruksfelt, men at dette kan begrenses med underskilt. Men når elbilene blir for mange, bruker lokale vegmyndigheter ofte behovet for enkel skilting som argument for hvorfor man ikke beholder delvis tilgang for elbiler.
– Dersom politikerne bestemmer seg for et nytt skilt, der underskiltet brukes for å gi tilgang til elbiler, mener vi at det må følges av en nasjonal regel. Den skal være at det alltid skal gjøres en konkret vurdering om man kan gi tilgang til elbiler, eventuelt med samkjøringskrav, sier Christina Bu.
Vanskelig å forstå
– Kanskje det vil være enklere å forstå skilter dersom elbilene skiltes inn, men da må behovet for gode virkemidler for utslippskutt og samkjøring være styrende for vurderingen. Vi er helt enig i at bussens framkommelighet skal sikres, men det er nesten alltid plass til noen flere kjøretøy i kollektivfeltet, sier Bu.
Hun mener også at elektriske varebiler fremdeles bør ha automatisk tilgang til kollektivfeltet. Det samme bør elektriske lastebiler ha. Deretter kan de elektriske personbilene skiltes inn, med økende krav til passasjertall.
− To ting er viktig - at vi utnytter kapasiteten på veiene på en klimavennlig måte som gir minst mulig kø, og at bilistene forstår skiltene, sier Christina Bu.
Sure bøter
Bøtene er kraftige for de som kjører ulovlig i kollektivfeltet, og mange har gått på en smell fordi de har misforstått skiltene.
− Sånn kan vi ikke ha det. Skiltene må være lett å forstå for en elbilist i farta, sier Christina Bu.

Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom