Kollektivfelt: Elbil kan skiltes inn og ikke ut

Skilter vil bli lettere å tolke for elbilister dersom elbiler ikke automatisk har tilgang til kollektivfeltet. Det gjør det enklere å tillate samkjøring med elbil i kollektivfeltet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Dette skiltet, evt også med passasjer tillatt, vil være enklere å oppfatte i farta, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening

– Vi kan gå med på det, så lenge utslippskutt og samkjøring er styrende prinsipper, sier Christina Bu.

Gjeldende hovedregel er at elbiler har tilgang til å kjøre i kollektivfelt og sambruksfelt, men at dette kan begrenses med underskilt. Men når elbilene blir for mange, bruker lokale vegmyndigheter ofte behovet for enkel skilting som argument for hvorfor man ikke beholder delvis tilgang for elbiler.

– Dersom politikerne bestemmer seg for et nytt skilt, der underskiltet brukes for å gi tilgang til elbiler, mener vi at det må følges av en nasjonal regel. Den skal være at det alltid skal gjøres en konkret vurdering om man kan gi tilgang til elbiler, eventuelt med samkjøringskrav, sier Christina Bu.

Vanskelig å forstå

– Kanskje det vil være enklere å forstå skilter dersom elbilene skiltes inn, men da må behovet for gode virkemidler for utslippskutt og samkjøring være styrende for vurderingen. Vi er helt enig i at bussens framkommelighet skal sikres, men det er nesten alltid plass til noen flere kjøretøy i kollektivfeltet, sier Bu.

Hun mener også at elektriske varebiler fremdeles bør ha automatisk tilgang til kollektivfeltet. Det samme bør elektriske lastebiler ha. Deretter kan de elektriske personbilene skiltes inn, med økende krav til passasjertall.

To ting er viktig - at vi utnytter kapasiteten på veiene på en klimavennlig måte som gir minst mulig kø, og at bilistene forstår skiltene, sier Christina Bu.

Sure bøter

Bøtene er kraftige for de som kjører ulovlig i kollektivfeltet, og mange har gått på en smell fordi de har misforstått skiltene.

− Sånn kan vi ikke ha det. Skiltene må være lett å forstå for en elbilist i farta, sier Christina Bu.

null
− To ting er viktig - at vi utnytter kapasiteten på veiene på en klimavennlig måte som gir minst mulig kø, og at bilistene forstår skiltene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Jamieson Pothecary, Norsk elbilforening

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 13 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.