BAMA oppfordrer til kjøp av norske plommer etter knallsesong

I løpet av fire-fem hektiske uker hver høst kommer de fantastiske norske plommene. BAMA selger i snitt 200 tonn i uka.

Vi hadde planer om å selge rundt 1000 tonn innen årets sesong er over. Dette er på linje med sesongen 2023, og omtrent dobbelt så mye som året før det igjen. Da var plommehøsten rammet av dårlige avlinger og larveutfordringer.

Store mengder
I år er utfordringen at den norske plommehøsten har vært ekstremt god, og gir 200 tonn mer plommer enn forventet.

Når slikt skjer går alle aktørene sammen om å forsøke å selge enda mer gjennom økte aktiviteter og kampanjer overfor forbruker. Målet vårt nå er å selge så mye av de 200 tonnene som mulig. Vi gjør alt som står i vår makt for å selge norske plommer.

Tidlig plommehøst
BAMA importerer ikke plommer i norsk sesong. Det som måtte være igjen av importerte plommer i butikkene nå er i noen få butikker, og er importert før den norske sesongen.

Planlegging av sesongoverganger mellom utenlandsk og norsk frukt er ekstremsport. Frukt er svært utsatt for vær og vind. For eksempel mistet vi i fjor tonnevis med plommer i Hardanger og i Innvik på grunn av noen få dager med dårlig vær.

I år startet den norske sesongen i stedet tidligere enn normalt. Årsaken var det gode plommeværet på Østlandet. Det førte til en liten ikke-planlagt overlapp av de siste importerte plommene og de første norske i begynnelsen av august.

Norsk produksjon er viktig for oss og kundene våre. Vi fokuserer nå på å selge så mye vi kan av de norske plommene, og oppfordrer alle til å kjøpe plommer, epler og grønnsaker fra det norske matfatet. Bama prioriterer alltid norsk frukt og grønnsaker når det er i sesong, det gjelder både for plommer og andre produkter. Det er både godt, sunt og kortreist.