Peugeot E-5008: Familiedrøm med syv seter fra 468.900 kroner

Når Peugeot starter salget av nye E-5008 får kundene tilgang til syv seter, rekkevidde på over 500 kilometer, opptil 748 liter bagasjerom og tilhengerfeste – alt dette for godt under en halv million.

Nye Peugeot E-5008 er beviset på den store fleksibiliteten i den nye plattformen STLA Medium, og er første bil ut som bygges på en utvide tvariant. Akselavstanden på 2,9 meter omsettes direkte til raus plass både til passasjerer og bagasje. Smart plassutnyttelse gjør at lengden ender på 4,79 meter – noe som gjør den like håndterlig i trafikken som ut og inn av garasjen.

Fra 468.900 kroner

- Alle vet at plassbehovet for en norsk familie er nesten ubegrenset. Med E-5008 tar vi en stor elektrisk SUV og henter en rekke løsninger fra en superpraktisk flerbruksbil. Dagens 5008-eiere forteller oss hver dag hvor glade de er i bilen sin - nå har både de og alle andre virkelig noe å glede seg til, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot i Bertel O. Steen.

Nye E-5008 leveres i to utstyrsnivåer, Allure med en startpris på 468.900 kroner, og topputstyrte GT til 498.900 kroner pluss frakt og levering.

Peugeot har for lengst forpliktet seg til å bli et 100 prosent elektrisk merke. Peugeot E-5008 blir produsert i Frankrike på fabrikken i Sochaux, hvor kjøretøy har blitt produsert siden 1912.

Med 210 hestekrefter og 345 newtonmeter leverer E-5008 anvendelige 502 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden.

Stor og velutstyrt

Peugeot E-5008 er en stor SUV. Selv om den har en bakkeklaring på over 20 centimeter, kombinerer den gode kjøreopplevelser med et elegant og linjelekkert design som kamuflerer det store bagasjerommet.

E-5008 leveres med Peugeots nye Pixel LED-teknologi. Teknologien tilpasser automatisk lysene etter trafikkforholdene, og opprettholder best mulig belysning uten å forstyrre andre trafikanter.

Innvendig kan både fører og passasjerer la seg omfavnes av et interiør som allerede har fått mye skryt i den mer kompakte E-3008. Nyeste generasjon i-Cockpit skaper en unik kjøreopplevelse.

De høyt plasserte instrumentene, som Peugeot har hatt lenge, er nå slått sammen med berøringsskjermen, som vanligvis sitter i midtkonsollen. Dette har blitt en stor 21-tommers buet skjerm som bedrer kjøreopplevelsen. Peugeot har også valgt å beholde en del fysiske knapper, samt ti programmerbare knapper, såkalte i-Toggles.

Masse plass til passasjerer

Takket være sin lange akselavstand, gir E-5008 mye beinplass for passasjerer på andre rad. I tillegg kan tredje rad by på en ny standard for både romslighet og inn- og utstigning i dette segmentet.  På andre rad er E-5008 er utstyrt med komfortable seter der en 60/40-delt benk er kombinert med regulerbare 40/20/40 ryggstøtter. Dette gir både fleksibilitet og komfort.

Tilgang til setene i tredje rad er enklere enn noen gang takket være Easy Access-systemet. Setene på andre rad kan vippes helt opp og skyves fremover samtidig ved hjelp av en hendel som finnes øverst på seteryggen. Denne nye mekanismen forbedrer tilgjengeligheten til rad tre betydelig.

Passasjerene på andre og tredje rad er også sikret en behagelig tur. I tillegg til god plass kan setene justeres i lengderetningen og ryggen har fem innstillinger. Kontrollpanelet på baksiden av midtkonsollen lar passasjerene på rad to kontrollere temperatur og ventilasjon gjennom et tre-soners klimaanlegg.

Bagasjerommet i nye E-5008 er på hele 748 liter i femseters konfigurasjon og 259 liter i syvseters konfigurasjon. Med alle seter slått ned er volumet 1.815 liter.

Prisene er Salget av E-5008 starter nå, og biler er på vei ut til alle landets 60 Peugeot-forhandlere.