Sender debatt på tvers av Norden

Torsdag 12. september sender NRK en unik utgave av Debatten. Kringkasterne i Sverige, Danmark, Finland og Norge setter i fellesskap fokus på Nordens svar på Putins krig.

Programlederne for den nordiske debatten er Bettina Sågbom fra finske YLE, Fredrik Solvang fra NRK, Katia Elliott fra svenske SVT og Clement Kjersgaard fra danske DR. DR Kan kun brukes i redaksjonell omtale av NRKs programmer.

En hel verden forandret seg da Vladimir Putin og Russland invaderte Ukraina for to og et halvt år siden, også her i Norden.

Norge, Danmark, Finland og Sverige er nå alle involvert i forsvarssamarbeidet i NATO for første gang, etter at både Sverige og Finland har blitt med. Alle disse landene har donert milliarder av kroner og våpen til Ukraina, og samtidig ruster Norden opp som aldri før.

Men er Norden trygt og kan Norden forsvare seg? Hva bør den nordiske responsen mot Russland og Putin være? Bør de nordiske landene jobbe aktivt for en fredsavtale mellom Ukraina og Russland, og hvilken rolle bør USA spille for vår sikkerhet?

Dette er bare noen av spørsmålene som programledere fra de fire nordiske allmennkringkasterne NRK, svenske SVT, danske DR og finske YLE stiller statsministre, eksperter og meningsutfordrere i denne sendingen. TV-kanalene har gått sammen om en felles debatt om den nordiske sikkerheten. Selve debatten finner sted i DR Koncerthuset i København onsdag 11. september.

– NRK er med på en slik sending fordi forsvars- og sikkerhetspolitikk er hyperaktuelt. I forlengelsen av Putins krig i Ukraina er Norden samlet i NATO, med Sverige og Finland som nye medlemmer. Hvilke trusler Norden står overfor og hvordan kan vi møte dem er sentrale spørsmål i denne sendingen, sier Knut Magnus Berge, nyhetsredaktør i NRK.

Debatten «Nordens svar på Putins krig» vil bli sendt i alle de fire involverte landene. I Norge vil debatten sendes torsdag 12. september kl. 21.15 på NRK1 og i NRK TV.

Stoltenberg og fire statsråder deltar

Ministre fra alle de fire deltakerlandene stiller til debatt i i København. Utenriksminister Espen Barth Eide deltar fra Norge, danskene blir representert av utenriksminister Lars Løkke Rasmussen, den svenske regjeringen blir representert av forsvarsminister Pål Jonson, mens Finland blir representert av nordisk samarbeidsminister Anders Adlercreutz.

I tillegg vil en rekke eksperter og debattanter fra de fire landene komme med sine synspunkter og vurderinger i den halvannen time lange debatten. NATOs generalsekretær, Jens Stoltenberg, deltar også i et intervju i sendingen.

– Med NATO-sjef Stoltenberg og ministre fra Norden vil hele bredden av problemstillinger bli diskutert. Det vil også komme opponenter og kritikere inn. Det grunnleggende spørsmålet er: Med et aggressivt Russland som nabo, hva skal til for å sikre fortsatt fred og frihet i Norden, sier Berge.

Den felles nordiske debatten er kommet i stand på initiativ fra DRs Debatten-redaksjon.

– Vi var på besøk hos våre danske kollegaer da de lanserte ideen om en fellesnordisk debatt, og vi tente straks på ideen. Det samme gjorde våre svenske og finske kollegaer. Det blir en spennende samtale i en urolig tid, sier Berge.

Dersom presse ønsker å delta på debatten i København onsdag 11. september, ta kontakt med debatten@dr.dk

DR Kan kun brukes i redaksjonell omtale av NRKs programmer.