Økt bekymring for klimaskader blant nordmenn

I takt med at flere nordmenn rapporterer om skader etter styrtregn og flom, øker også andelen som bekymrer seg, viser en ny undersøkelse.

Stadig flere rapporterer om at de har opplevd å få skade på egen bolig eller eiendeler. Samtidig øker bekymringen. Foto: Fremtind

12 prosent, tilsvarende nesten 550 000 nordmenn, har opplevd å få skader på bolig eller eiendeler som følge av styrtregn og flom de siste fem årene, viser en landsdekkende undersøkelse fra Respons Analyse på vegne av Fremtind. Det er en signifikant økning fra 9 prosent i fjor høst, da samme spørsmål ble stilt.

– Kundene våre treffes stadig oftere av styrtregn og andre natur- og værhendelser. Nå er det viktigere enn noen gang at vi ruster oss for et fuktigere klima, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.

Vannskadene skyldes ofte utette tak og bygninger, mangelfull drenering og stopp i avløp og tilbakeslag. Mange opplever at kjelleren blir full av vann.

Bekymringen øker
I takt med at flere får klimaskader, øker også andelen nordmenn som bekymrer seg, viser den samme undersøkelsen.

27 prosent, tilsvarende 1,1 millioner nordmenn, oppgir at de er bekymret for at hytte, bolig eller eiendeler kan få skader av fremtidig ekstremvær. I fjor høst svarte 19 prosent av respondentene at de var bekymret.

– Det er forståelig at flere frykter utviklingen. Mange av kundene våre kjenner dette på kroppen. Noen har hatt kjellere fulle av vann, og andre har måttet evakuere i all hast. Behovet for forebygging blir stadig større, og det haster, avslutter skadeforebyggeren.

Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind Forsikring i uke 35, 2024. Utvalget er landsrepresentativt og består av 1150 respondenter, over 18 år.

Stadig flere rapporterer om at de har opplevd å få skade på egen bolig eller eiendeler. Foto: Fremtind
Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind
Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Autosync, finner du kontaktinformasjon her.