Over 70 vannskader etter styrtregnet på Østlandet

Så langt har det kommet inn over 70 skademeldinger til Fremtind etter nattens styrtregn og flom. Tallet forventes å stige gjennom dagen og kvelden.

Det har regnet godt flere steder på Østlandet det siste døgnet, og skadetallene stiger hos Fremtind. Foto: Fremtind

– Så langt har vi registrert over 70 skader i tilknytning til styrtregnet på Østlandet i natt. Det er hovedsakelig vannskader som følge av utette tak og bygninger, og stopp i avløp og tilbakeslag, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

– Det er litt ekstra pågang på telefon hos oss nå, så vi forventer at skadetallene vil stige gjennom dagen. Vi må regne med at flere skader vil bli meldt når regnet har lagt seg også, sier skadeforebyggeren.

Det er flere skadeforebyggende tiltak du bør gjøre om du bor utsatt til.

– Stikkrenner og sluk må renses for at vannet skal renne unna. Ofte tar regn- og flomvannet med seg gjenstander som tetter avløpssystemet, så rydd bort skrot og kvister fra hagen. Se også til at avløp og kummer ikke blir demmet opp, og sørg for at vannet har fritt leide inn i avløpskummene, råder Hofstad-Nielsen.

Slik begrenser du flomskader hvis du allerede er rammet:

• Vann leder strøm og kan føre til kortslutninger og/eller berøringsfare (overledning). Slå av sikringer for den etasjen som har vært oversvømt.
  • Varmtvannsbereder og elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
  • Det er viktig at du tar vare på ting du ønsker erstatning for. I mange tilfeller sender forsikringsselskapet en takstmann eller en samarbeidspartner for å vurdere eller utbedre skadene. Ta også bilder eller film av skadene. Disse kan brukes til å vurdere erstatningssummen.
  • God ventilasjon tørker ut vann. Åpne vinduer og dører i kjeller eller underetasje får å skape god utlufting.

Bor du i utsatte områder er det flere tiltak du kan gjøre. Stikkrenner og sluk må renses for at vannet skal renne unna. Foto: Fremtind
Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind
Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Autosync, finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.