Coop stopper import av stenfrukt i norsk sesong

Hvert år rundt skolestart avslutter forbrukersamvirket import av all stenfrukt for å fokusere på norske plommer i sesong. Så langt inn i den norske plommesesongen har Coop solgt 160 tonn norske plommer.

Norske plommer hos Extra Ytteren i Mo i Rana. Foto: Extra Ytteren

– Selv om nektariner og andre stenfrukter ikke er direkte sammenlignbare varer med plommer, så skrur vi av importen fordi vi ønsker å fokusere på norsk i den korte plommesesongen. Norske plommer har en helt annen smak og kvalitet enn importplommene og vi vet at kundene, som eier oss, elsker norske plommer, sier Una Haug Andersen, produktsjef for frukt i Coop Norge.

Coop hadde noe import-plommer igjen i systemet den første uken de solgte norsk. Fra uke 34 har Coop kun hatt norske plommer i sitt system.

– Dette er en naturlig overgang når vi skrur av import før norsk sesong for å sikre at kundene alltid finner plommer i butikk. Hittil i 2024 har vi solgt 160 tonn norske plommer, dette er noe mer enn på samme tid i fjor, men sesongen startet også litt tidligere i år, sier Haug Andersen.

Satser på norske produsenter

Coop har høyest norskandel på frukt og grønt og er største bruker av Nyt Norge-merket. Coops dagligvarekjeder selger flere ulike norske plommesorter produsert av fruktbønder i Hardanger, Telemark og Ryfylke.

– I Coop satser vi på lokal produksjon for å støtte om våre norske produsenter. Vi har et godt samarbeid med våre norske produsenter, og vi har tett og løpende dialog for å sikre at vi klarer å ta ut de volumene vi har avtalt på en best mulig måte, sier Haug Andersen.

Jobber for å forlenge norsk sesong

Litt senere i september, når den norske pæresesongen er i gang for fullt, vil Coop også skru av importen på pærer for sjette år på rad.

– Det har vært en satsning over flere år sammen med produsentene våre for å øke pæreproduksjonen. Coop ønsker å selge så mye norsk som mulig, så lenge som mulig. Vi er stolte over at vi i flere år har kunnet tilby norske epler i utvidet sesong, helt opp mot påske, ved hjelp av ny lagringsteknologi.

Una Haug Andersen, produktsjef for frukt i Coop Norge.

Om Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.