Coop stopper import av stenfrukt i norsk sesong
Hvert år rundt skolestart avslutter forbrukersamvirket import av all stenfrukt for å fokusere på norske plommer i sesong. Så langt inn i den norske plommesesongen har Coop solgt 160 tonn norske plommer.

– Selv om nektariner og andre stenfrukter ikke er direkte sammenlignbare varer med plommer, så skrur vi av importen fordi vi ønsker å fokusere på norsk i den korte plommesesongen. Norske plommer har en helt annen smak og kvalitet enn importplommene og vi vet at kundene, som eier oss, elsker norske plommer, sier Una Haug Andersen, produktsjef for frukt i Coop Norge.
Coop hadde noe import-plommer igjen i systemet den første uken de solgte norsk. Fra uke 34 har Coop kun hatt norske plommer i sitt system.
– Dette er en naturlig overgang når vi skrur av import før norsk sesong for å sikre at kundene alltid finner plommer i butikk. Hittil i 2024 har vi solgt 160 tonn norske plommer, dette er noe mer enn på samme tid i fjor, men sesongen startet også litt tidligere i år, sier Haug Andersen.
Satser på norske produsenter
Coop har høyest norskandel på frukt og grønt og er største bruker av Nyt Norge-merket. Coops dagligvarekjeder selger flere ulike norske plommesorter produsert av fruktbønder i Hardanger, Telemark og Ryfylke.
– I Coop satser vi på lokal produksjon for å støtte om våre norske produsenter. Vi har et godt samarbeid med våre norske produsenter, og vi har tett og løpende dialog for å sikre at vi klarer å ta ut de volumene vi har avtalt på en best mulig måte, sier Haug Andersen.
Jobber for å forlenge norsk sesong
Litt senere i september, når den norske pæresesongen er i gang for fullt, vil Coop også skru av importen på pærer for sjette år på rad.
– Det har vært en satsning over flere år sammen med produsentene våre for å øke pæreproduksjonen. Coop ønsker å selge så mye norsk som mulig, så lenge som mulig. Vi er stolte over at vi i flere år har kunnet tilby norske epler i utvidet sesong, helt opp mot påske, ved hjelp av ny lagringsteknologi.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom