Telenor Norge

- Nordmenn mer bekymret for cyberangrep og sabotasje

Del

(Fornebu, 4. september 2024) I en undersøkelse gjennomført på vegne av Telenor i august svarer 6 av 10 at de er mer bekymret i dag - enn for bare ett år siden - for at kritiske samfunnstjenester skal bli slått ut ved cyberangrep eller sabotasje. Trusselsituasjonen i Europa tilsier at vi må forberede oss på det verst tenkelige, slår Telenor fast i ny rapport.

-Vi har gode sikkerhetsrutiner og norsk kritisk infrastruktur er i all hovedsak trygg. Likevel må vi i dag være forberedt på scenarioer som før var utenkelige, og skal vi virkelig være motstandsdyktige i krisesituasjoner må næringsliv og beslutningstagere gå fra ord til handling og sammen bygge mer motstandskraft, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Telenor legger i dag frem rapporten «Digital Sikkerhet 2024» hvor selskapet blant annet deler sin åpne trusselvurdering.

Truslene mot telekomselskaper som leverer kritisk infrastruktur har endret seg de siste årene. Økt geopolitisk spenning og usikkerhet, større mengde desinformasjon og hybrid krigføring er bare noen av temaene selskapet må forholde seg til.

-Geopolitisk spenning fortsetter å påvirke hverdagen vår. Trusselbildet vil kunne endre seg raskt og være vanskelig å forutse. Nettopp denne usik­kerheten er noe vi må lære å håndtere. Dette krever god beredskap, oppdatert situasjonsforståelse og gjennomtenkte løsninger, sier Engebretsen.

Økt bekymring

Om lag 70 prosent av de spurte i undersøkelsen svarer at de frykter at økt digitalisering har gjort Norge mer sårbart, og 6 av 10 svarer at de ikke tror Norge er godt nok rustet til å stå imot et stort digitalt angrep.

-Telenor håndterer større eller mindre hendelser hver dag på vegne av våre kunder, samfunnet og oss selv. Ny teknologi, som for eksempel kunstig intelligens, gir oss muligheter til å øke sikkerheten, men det gjør også kriminelle i stand til raskt å endre taktikk og justere sine metoder for å skreddersy angrep mot bedrifter og folk flest. Vi ser også at de kriminelle i dag har større handlingsrom, er mer risikovillige og gjerne inngår i velorganiserte kriminelle nettverk. De har både kompetanse og ressurser til å gjennomføre sofistikerte angrep i stor skala, avslutter Engebretsen.

Telenor publiserer årlig sin sikkerhetsrapport «Digital Sikkerhet». Rapporten tar opp ulike temaer knyttet til sikkerhet for virksomheter og samfunnet for øvrig.

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Telenor Norge

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Telenor Norge

Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding

Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye