Bolt klager staten og nye drosjeregler inn for EFTAs overvåkningsorgan ESA
Bolt leverer klage til Eftas overvåkningsorgan ESA for nye vedtatte endringer i yrkestransportloven, inkludert sentraltilknytningsplikten, som trådte i kraft søndag 1. september. Endringene regjeringen har gjort i Yrkestransportforskriften vil føre til mindre konkurranse og høyere priser.
– Den nye reguleringen er et betydelig skritt tilbake for drosjenæringen i Norge. Støre-regjeringen har ønsket å beskytte den etablerte drosjenæringen og vært bestemt på å reversere reformen som åpnet drosjemarkedet i 2021. Yrkestransportforskriften er et skritt nærmere for å gi drosjesentraler kontroll på tilbud og etterspørsel, og dermed pris. Det vil drive kundene bort fra populære og kundeorienterte plattformer, og over til et gammeldags system som skyter prisene opp, sier Thomas Barbo, daglig leder for Bolt i Norge.
– Loven sies å være ment for å gjenopprette orden, beskytte kunder og forhindre skatteunndragelse, men i realiteten tvinges taxisjåfører til å tilknytte seg dyre drosjesentraler, noe som fratar dem deres uavhengighet. Resultatet blir færre tilgjengelige taxier på gatene, noe som gir drosjesentralene mer kontroll over pris og fører til høyere kostnader for forbrukerne, sier Thomas Barbo.
Med dagens system driver Bolt sin virksomhet transparent og sikkert, og rapporterer alle opplysninger fra sin plattform til Skatteetaten. Det inkluderer informasjon om inntekter, betalt merverdiavgift, kjørte kilometer og total omsetning, noe som sikrer full overholdelse av skattereglene.
Bolt viser til at endringene i Yrkestransportforskriften har betydelige negative konsekvenser:
-
Løyvehavere må tilknytte seg en drosjesentral.
-
Drosjesentraler får enda mer kontroll på deres tilknyttede drosjer og kan dermed bestemme pris og begrensninger.
-
Om en løyvehaver vil drive uavhengig av sentral, må den sette opp egen sentral og stille opp med en halv million NOK som garanti. Løyvehavere som ønsker å kjøre for formidlingsplattformer som Bolt kan få kjøringsforbud fra drosensentraler de er tilknyttet.
Bolt oppfyller allerede sine rapporteringsforpliktelser gjennom sin digitale plattform, uten taksameter eller sentralløyve. Det nye kravet er en uforholdsmessig restriksjon på etableringsfriheten i strid med EØS-avtalen artikkel 31 (1). Det vil favorisere tradisjonelle drosjesentraler fremfor innovative digitale plattformer, og skape en usunn konkurranse.
– Norge bør vedta en teknologi-optimistisk strategi som støtter innovasjon og reduserer unødvendige byrder for digitale plattformer som Bolt. Det mener vi er i tråd med Nasjonal Transportplan, og regjeringens ambisjoner om at digitalisering skal skape mer effektive og kundevennlige løsninger. Formålet må være å modernisere taxinæringen, fremme konkurranse og bedre dekke behovene til moderne forbrukere ved å tilby mer effektive, fleksible og rimelige tjenester, fortsetter Thomas Barbo.
Bolt ønsker å fortsette og utvide tilbudet av innovative, rimelige og fleksible transportløsninger i Norge. Ved å levere denne klagen til ESA har Bolt som mål å beskytte rettighetene til sjåfører og forbrukere, og sikre at drosjemarkedet forblir åpent for teknologiske fremskritt som gagner alle.
Kontakter
Jens ÖhgrenPR
Tel:+46705978444jens.ohgren@bolt.euJonas LefeburePolitisk rådgiver
Tel:455 19 113jonas.lefebure@bolt.euBilder
Bolt er Europas største deltmobilitets aktør
Bolt er en global plattform for delt mobilitet som tilbyr samkjøring, deling av elsparkesykler og elsykler, mat- og dagligvarelevering samt bilutleietjenester i over 600 byer i 50 land. Bolts utvalg av tjenester hjelper byer med å utvide og forbedre sine eksisterende transportnettverk ved å koble sammen offentlige og private delte mobilitetstjenester. På denne måten ønsker vi å redusere den totale bruken av biler og eierskap av biler, og bidra til å skape byer for mennesker, ikke biler.
Følg pressemeldinger fra Bolt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bolt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.