Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt
Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

– Som forsker er det utrolig morsomt å se at prosjektet nå videreføres av Oslo kommune, forteller Veslemøy Rydland fra Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.
Rydland og kollega Ratib Lekhal har ledet forskningsprosjektet Språksterk. I prosjektet har forskerne utviklet, gjennomført og evaluert et pedagogisk opplegg i barnehager i Groruddalen i Oslo. Dette har de gjort i nært samarbeid med Naturfagssenteret og Oslo kommune, med penger fra sistnevnte og fra Norges Forskningsråd.
Med friske penger kan nå ytterligere 30 barnehager bli introdusert for Språksterk-modellen. Dermed har til sammen omtrent 60 barnehager fått tilbud om opplegget.
– Barnehagene gleder seg til dette og har store forventninger. Vi er veldig glade for at vi nå kan jobbe videre med full kraft, sier Elizabeth Hernholm som er leder for barnehagene i bydel Grorud, én av de fire bydelene som har fått midler.
Skreddersydd for barna i Groruddalen
Takket være 8.85 millioner fra Utdanningsdirektoratet og 3.9 millioner fra Sparebankstiftelsen, får barnehagene nå tilpassede barnebøker, pedagogisk støttemateriell og kompetanseutvikling for de ansatte.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste har fått støtte av Delprogrammet for oppvekst og utdanning i Oslo kommune til å lede prosjektet videre.
Målet er å heve kvaliteten på samspillet mellom barn og voksne, slik at de voksne kan gi enda bedre støtte til barnas utforsking, lek og språkutvikling.
– Opplegget er skreddersydd for akkurat våre barn og våre barnehager, så det er utrolig viktig at vi får videreføre dette, sier Hernholm.
70 ulike språk i de aktuelle barnehagene
Nøye utvalgte bøker spiller en nøkkelrolle i prosjektet. De skal brukes både i barnehagene og hjemme. I mange tilfeller betyr det at barna får utforske bøkene på flere språk. Det finnes nemlig om lag 70 forskjellige språk i de aktuelle barnehagene.
– En del av bøkene vil derfor være uten tekst, slik at foreldrene kan bruke sitt eget morsmål når de snakker med barna om bøkene, forteller Veslemøy Rydland.
– Dette er sentralt, for når foreldre bruker språket eller språkene de behersker best, kan de lettere få fram nyanser, utdype og diskutere bokas innhold med barna, forklarer forskeren.
Til noen av bøkene vil foreldrene få med ressurser på morsmålet. Pengestøtten gir rom for å utvikle disse.
Pengene gjør dessuten at de barnehagene som allerede har jobbet med Språksterk-modellen, får fortsette. Det betyr at til sammen om lag 2700 barn i Groruddalen kan få bedre forutsetninger for god utvikling av språkene sine.
Nøkkelord
Kontakter
Veslemøy RydlandProfessor og prosjektlederInstitutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
Tel:22844776Tel:92083492veslemoy.rydland@iped.uio.noRatib LekhalFørsteamanuensis og prosjektlederInstitutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
Tel:22855528Tel:46410587ratib.lekhal@iped.uio.noMarit Eline Lervik ChristensenKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for pedagogikk
Tel:97620226maritec@uio.noBilder






Lenker
Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV-fakultetet) ved Universitetet i Oslo er Norges fremste utdannings- og forskningsmiljø på vårt felt, og et av de største utdanningsvitenskapelige forskningsmiljøene i Europa. Vi forsker på skole, barnehage, høyere utdanning, arbeidslivslæring, utdanningspolitikk og pedagogikk.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom