Nå oppdager mange disse ekle leieboerne

Høstmørket kommer smygende, og vi koser oss mer innendørs. Det gjør også skjeggkre og veggedyr som du fikk inn i løpet av sommeren.

Mange oppdager skjeggkre først når høsten kommer og det blir mørkere ute.
Mange oppdager skjeggkre først når høsten kommer og det blir mørkere ute. Norsk Hussopp Forsikring

- Mange tusen oppdager disse skadedyrene i løpet av høsten. Det er skikkelig ekkelt og du bør ta grep kjapt for å håndtere problemene tidligst mulig, sier produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren.

Tusenvis av saker hvert eneste år
Ifølge tall fra Folkehelseinstituttet (FHI) ble det oppdaget snaut 2500 saker med veggedyr i Norge i 2023. Det er en økning fra året før og tredje året på rad med stigning. Skjeggkre var det nærmere 6500 saker med i fjor, i Norge.

- Til nå i år ligger antallet saker med veggedyr helt likt som i fjor, men vi merker nok først økningen fra nå og utover i oktober. Skjeggkre har hatt en liten økning fra i fjor, sier biolog i Norsk Hussopp Forsikring, Ragna Byrkjeland.

Du ser dem når det blir mørkere ute
Veggedyrene som blir oppdaget har ofte blitt med hjem i kofferten, fra sommerferien.

- Nå har de fått noen måneder på å formere seg, og er langt flere enn de var da du pakket ut. Derfor er de enklere å oppdage, og du merker dem kanskje først fordi de biter deg om natta, sier Øystein Øren.

Skjeggkre kommer ofte i hus gjennom emballasjen som er rundt ting du kjøper.

- Grunnen til at skjeggkre dukker opp når det blir mørkere ute, er at de er lyssky nattdyr. Så det er ikke færre av dem om sommeren, men vi ser dem ikke så ofte, sier Ragna Byrkjeland.

Slik blir du kvitt dem
Det kan være vanskelig å vite hvor du skal begynne hvis du skal bekjempe småkrypene alene. Det kan også bli dyrt. Har du en god reise- eller innboforsikring, dekker den bekjempelse av problemene.

- Vi har en ny metode for å bekjempe skjeggkre som først er kommet inn i en bolig. Den er mye mer effektiv enn den vi hadde før. Vi bekjemper dem med åte som sammen med godt renhold blir veldig effektivt. Vi har sett reduksjon i plagene på 90 prosent på 12 uker, i rekkehus, næringslokaler og boligblokker, sier Ragna Byrkjeland i Norsk Hussopp Forsikring, som håndterer denne type skader for de fleste forsikringsselskapene i Norge.

Veggedyr er vanskeligere å bli kvitt og det er dyrt å få hjelp av profesjonelle.

- I snitt koster det mellom 30 000 og 50 000 kroner å bekjempe veggedyr. Jo lenge du venter med behandlingen, jo større blir problemet, sier Byrkjeland.

Mange oppdager skjeggkre først når høsten kommer og det blir mørkere ute.
Norsk Hussopp Forsikring
Veggedyr og veggedyrekskrementer under madrass.
Norsk Hussopp Forsikring
Øystein Øren, produktsjef, Frende Forsikring.
Heidi Tofterå Slettemoen/Frende Forsikring

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring