Menn har fått et mer negativt forhold til mat
Et økt fokus på hva man bør og ikke bør spise bidrar til at mange mister matgleden. Særlig menns forhold til mat ser ut til å ha endret seg i negativ retning de siste årene. Det viser en ny landsrepresentativ undersøkelse for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

Så mange som én av tre nordmenn oppgir at de mange diskusjonene om hva man bør og hva man ikke bør spise, har bidratt til at matgleden svekkes. Det kommer frem i en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat i mai 2024, på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Det er flest kvinner som oppgir at matgleden svekkes, og blant unge kvinner under 30 år sier hele 49 prosent seg enig i påstanden.
Men også stadig flere menn oppgir at de mister matgleden.
Signifikant økning
For mens 22 prosent av menn for fem år siden sa seg enige i at fokuset på hva man bør og ikke bør spise svekker matgleden deres, svarer hele 32 prosent det nå. Det er en signifikant økning på hele ti prosentpoeng, og man ser en økning i samtlige aldersgrupper av menn.
- Dette er urovekkende tall. Når vi ser en så stor økning blant begge kjønn, sier det litt om at problematiseringen av vanlig mat har gått litt langt. Det er ikke grovbrød, makrell i tomat eller yoghurt som har bidratt til nordmenns livsstilssykdommer, likevel er dette matvarer som har fått mye tyn i for eksempel ultraprosessert-debatten. At man skal spise med glede er inkludert i det første kostrådet fra helsemyndighetene som akkurat er blitt lansert, og det håper jeg kan få større fokus fremover, sier Ellen Kathrine Ulleberg, fagsjef i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Vanlig mat er bra nok
Ulleberg minner om at de aller fleste fagpersoner stiller seg bak de nye kostrådene. Dermed trenger du ikke forholde deg til mange motstridende råd, du trenger bare forholde deg til kostrådene.
- I all hovedsak handler det om at vi bør spise variert, spise mye råvarer og begrense inntaket av usunne matvarer som godteri og snacks. Ifølge kostrådene er faktisk vanlig mat som melk og grovbrød bra nok, også selv om du ikke baker brødet selv, presiserer Ulleberg.
Andel som er enig i utsagnet «Alt fokuset på hva man bør og hva man ikke bør spise gjør at jeg mister noe av matgleden»:

Landsrepresentative undersøkelser gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter mai 2024 og april 2019.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noKaroline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom