Menn har fått et mer negativt forhold til mat
Et økt fokus på hva man bør og ikke bør spise bidrar til at mange mister matgleden. Særlig menns forhold til mat ser ut til å ha endret seg i negativ retning de siste årene. Det viser en ny landsrepresentativ undersøkelse for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

Så mange som én av tre nordmenn oppgir at de mange diskusjonene om hva man bør og hva man ikke bør spise, har bidratt til at matgleden svekkes. Det kommer frem i en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat i mai 2024, på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Det er flest kvinner som oppgir at matgleden svekkes, og blant unge kvinner under 30 år sier hele 49 prosent seg enig i påstanden.
Men også stadig flere menn oppgir at de mister matgleden.
Signifikant økning
For mens 22 prosent av menn for fem år siden sa seg enige i at fokuset på hva man bør og ikke bør spise svekker matgleden deres, svarer hele 32 prosent det nå. Det er en signifikant økning på hele ti prosentpoeng, og man ser en økning i samtlige aldersgrupper av menn.
- Dette er urovekkende tall. Når vi ser en så stor økning blant begge kjønn, sier det litt om at problematiseringen av vanlig mat har gått litt langt. Det er ikke grovbrød, makrell i tomat eller yoghurt som har bidratt til nordmenns livsstilssykdommer, likevel er dette matvarer som har fått mye tyn i for eksempel ultraprosessert-debatten. At man skal spise med glede er inkludert i det første kostrådet fra helsemyndighetene som akkurat er blitt lansert, og det håper jeg kan få større fokus fremover, sier Ellen Kathrine Ulleberg, fagsjef i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Vanlig mat er bra nok
Ulleberg minner om at de aller fleste fagpersoner stiller seg bak de nye kostrådene. Dermed trenger du ikke forholde deg til mange motstridende råd, du trenger bare forholde deg til kostrådene.
- I all hovedsak handler det om at vi bør spise variert, spise mye råvarer og begrense inntaket av usunne matvarer som godteri og snacks. Ifølge kostrådene er faktisk vanlig mat som melk og grovbrød bra nok, også selv om du ikke baker brødet selv, presiserer Ulleberg.
Andel som er enig i utsagnet «Alt fokuset på hva man bør og hva man ikke bør spise gjør at jeg mister noe av matgleden»:

Landsrepresentative undersøkelser gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter mai 2024 og april 2019.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noKaroline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
Melketrend: Økologisk helmelk opp 25 prosent20.2.2025 08:36:52 CET | Pressemelding
For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med hele 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med solide 6,1 % fra året før. Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.
Salget av melk øker etter flere år med nedgang13.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at forbruket økte gjennom hele 2024, med spesielt sterk vekst i første og fjerde kvartal. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) var blant vinnerne, mens melk økte med 1 %, en positiv vending etter flere år med nedgang.
5 smarte tips for en sunn start på året17.1.2025 03:00:00 CET | Pressemelding
Et nytt år er ofte forbundet med nye mål og muligheter. Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), deler sine beste råd for å kickstarte året med sunne vaner. Hun trekker frem både trender og forskning for å gi tips som er både praktiske og motiverende over tid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom