På onsdag feires mangfoldet av matkulturer i det fri

Mat på tur kan være så mye mer enn matpakke og pølser. Onsdag inviterer Norsk Friluftsliv til å feire internasjonale smaker i friluft på «Turmat fra hele verden-dagen».

En familie på tre sitter rundt et bål.
Man trenger ikke å gå langt for å få fine uteopplevelser, og å lage mat kan gjerne være selve målet med turen. Paulina Cervenka / Norsk Friluftsliv

Friluftslivets uke arrangeres over hele landet fra 31. august til 8. september, og onsdag 4. september er selve «Turmat fra hele verden-dagen». Dette er en perfekt anledning til å heve turopplevelsen med spennende smaker fra andre verdenshjørner – og gjerne sammen med noen.

Bygger bro med turmat

«Turmat fra hele verden» er et inkluderingsverktøy fra Norsk Friluftsliv som har som mål å forene norsk turkultur og internasjonal matkultur. Gjennom matlaging ute kan vi skape møteplasser og åpne friluftslivet opp for flere.

– Friluftslivet er en viktig del av norsk identitet, men det er rom for å gjøre det enda mer inkluderende. Ikke alle føler seg hjemme i den norske turkulturen, men alle har en matkultur. Ved å gi rom for et større mangfold av matkultur på tur, ønsker vi å senke terskelen for at flere kan føle seg hjemme i naturen, sier Mari Kolbjørnsrud, prosjektleder i Norsk Friluftsliv.

Norsk Friluftsliv er paraplyorganisasjonen for de 19 store friluftslivsorganisasjonene i Norge.

Inviter til en kulinarisk utedag

Onsdag 4. september er dagen for å utforske nye smaker i naturen. Kolbjørnsrud håper flest mulig vil bruke anledningen til å ta et måltid ute, enten det er i nærskogen, på fjellet eller i parken, og at vi inviterer med oss noen ut for å dele tur- og matopplevelsen.

– Mat er noe vi alle har et forhold til, uansett bakgrunn. Ved å lage og dele mat ute, kan vi bygge relasjoner og lære av hverandres tradisjoner. Kanskje kjenner du noen med en annen matkultur enn din egen, som kan introdusere deg for en ny rett? Det er en flott måte å forene ulike kulturer, der alle bidrar med noe eget, sier Kolbjørnsrud.

turmat.no finnes et en rekke oppskrifter fra hele verden, samt tips og triks for å lage mat ute.

Friluftslivets uke 2024

• Arrangeres over hele Norge fra 31. august til 8. september.

• Lørdag 31. august inviteres hele Norge til å sove ute under «Natt i Naturen».

• 6.-8. september arrangeres den nasjonale ryddedugnaden «Tur med mening» i samarbeid med Strandryddeuka.

En familie på tre sitter rundt et bål.
Paulina Cervenka / Norsk Friluftsliv

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 19 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og nær 5000 lag og foreninger. Vi jobber med å inspirere flere til å komme seg ut oftere, informere om allemannsretten, stoppe nedbygging av naturen, mer friluftsliv i skoler og barnehager, og inkludering gjennom friluftsliv.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges Dykkeforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.