Elden-partner Kristina Davidsen (33) har fått møterett for Høyesterett

Advokat og partner i Elden Advokatfirma, Kristina Davidsen (33), har fått møterett for Høyestrett. Hun er dermed en del av de 8 promille av norske advokater som både er kvinne og har møterett for landets øverste domstol.

Advokat Kristina Davidsen i Elden Advokatfirma
Advokat Kristina Davidsen i Elden Advokatfirma Elden Advokatfirma

Kristina Davidsen har bestått sine to prøvesaker for Høyesterett. Den første prøvesaken omhandlet hvorvidt telefonkontroll av innsatte i norske fengsler var ulovlig etter EMK art. 8. Den andre prøvesaken omhandlet vilkårene for å forby en sammenslutning etter straffeprosessloven og EMK art. 11.

– Det er spennende, lærerikt - og ikke minst ærefullt - å få være med på å forme rettsutviklingen fra skranken i Høyesterett, sier advokat Kristina Davidsen i Elden Advokatfirma.

Advokat Davidsen er den andre kvinnelige Elden-partneren som får møterett for Høyesterett, og den tiende av advokatene i Elden Advokatfirma. Det er 79 kvinner med møterett for Høyesterett, noe som utgjør 8 promille av praktiserende advokater i Norge.

– Jeg håper flere unge advokater, og spesielt kvinner, finner motivasjonen til å ta prøvesaker for Høyesterett. Jeg tror det er viktig at også denne delen av advokatstanden fremmer sine perspektiver fra skranken og på den måten påvirker rettsutviklingen i Høyesterett, sier advokat Kristina Davidsen.

Advokat Davidsen har allerede berammet to saker for behandling i Høyesterett denne høsten. Den første omhandler spørsmålet om den nedre grensen for seksuell handling med barn. Den andre omhandler fingering av forsett for utilregnelige personer.

Advokat Kristina Davidsen i Elden Advokatfirma

Selskapet har over 100 advokater og -fullmektiger, og til sammen over 150 medarbeidere.