Skal man klappe ved landing eller ikke?

Spørsmålet om å klappe ved landing eller ikke, skaper engasjement. – Her hadde jeg forventet et klart flertall, så jeg ble skikkelig overrasket da jeg så svarene, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Et fly i solnedgang
Meningene er delte om klapping ved landing er innafor eller ikke, men tradisjonen praktiseres av mange fortsatt ifølge TUIs kunder på facebook. Foto: TUI

TUI Norge spurte kundene våre om hva de mener om klapping i et innlegg på facebooksiden vår, og kommentarene har strømmet inn i løpet av helga.

– Klapp i vei

– Her var jeg rimelig sikker på at de fleste kom til å svare nei til klapping, men meningene er veldig delte, når det gjelder om en skal klappe når flyet lander eller ikke. Mange synes fortsatt det er en hyggelig tradisjon som skaper god stemning på flyet, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

"Tre barnebarn på 12 og 9 år bestemte seg for at de skulle klappe ved landing i Tyrkia for 2 år siden , hvorfor de fant på det aner jeg ikke og de gikk skikkelig inn for å klappe høyt og det blei skikkelig godt motatt på flyet for jeg tror så godt som alle klappet ,smilte og lo "

"Klapp i vei. Morsomt å erte de «blaserte» "

"På charteturer tenker jeg applaus fordi vi endelig er fremme i Syden, noe vi har gledet oss til lenge"

"Om man tror man skal dø hver gang man flyr, så blir gleden ganske stor når man faktisk overlever  Så ja, jeg klapper "

– Det er harry

Mens andre er ikke like positive til klappingen:

"Nei, slutt med det der folkens. Det er ikke månelanding! "

"Sååååå 80- tallet "

"NEI… dødsharry "

"Jeg forventer at flygeren klarer å lande på normalt vis. Ingen applauderer for meg når jeg parkerer bilen"

– Å klappe ved landing er jo noe en forbinder med charterreiser, og det var helt normalt at alle gjorde det på 70 og 80-tallet for å markere en vellykket start på ferien. I dag er det nok fortsatt større sjanse for en applaus på en charteravgang til Syden enn på en storbyferie til London eller Roma. Begge deler er helt greit, synes jeg sier Mørk-Løwengreen.

Også innenfor samme ekteskap er det delte meninger om klappingen i følge kommentarfeltet:

"Jeg - ja!

Min mann - NEI! "

Pilot: – Det er fett med klapping

Både piloter og kabinpersonalet setter pris på applausen -  om den kommer.

–Jeg synes faktisk det er ganske fett, når gjestene våre applauderer høylytt i kabinen. Jeg tror det det er like mye en takk for god service ombord som det er en takk til oss piloter, sier Ole Sønderlund, pilot hos Jettime som er et mye brukt flyselskap i TUI Danmark.

Et fly i solnedgang
Foto: TUI

Om oss

TUI Nordic  er den ledende reiseoperatøren i Norden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI.TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly, hotell og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over.