Nkom åpner tilsyn etter 112 problemer
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil nå føre tilsyn med Telenor etter at det i tre timer var umulig å ringe politiets nødnummer 112 torsdag kveld forrige uke.

Politiet meldte torsdag 29.august kl. 21.00 til media at politidistriktene ikke kunne motta meldinger fra publikum på nødnummer 112.
Telenor sier feilen, som også rammet mobilkundene til Telia og Ice, skyldes en teknisk feil hos dem. 112 er i tillegg til å være politiets nødnummer også det internasjonale nødnummeret som kommuniseres til alle som kommer til Norge fra utlandet.
Nkom har blant annet ansvar for å påse at aktørene har forsvarlig sikkerhet i sine mobilnett. Nå er det besluttet å åpne tilsyn basert på hendelsen i forrige uke.
–Vi ser svært alvorlig på at det oppstår en slik feil som rammer publikums mulighet til å ringe nødnummer. Vi vil derfor gå gjennom hendelsesforløpet og kontrollere om krav til forsvarlig sikkerhet er fulgt. Vi må gjøre det vi kan sammen med aktørene for å hindre at en tilsvarende hendelse skjer igjen, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie.
Nkom forventer at tilsynsrapport vil foreligge i slutten av oktober 2024.
Nøkkelord
Kontakter
Svein Sundfør ScheieFungerende avdelingsdirektør for sikkerhet i Nkom
Tel:95211189sss@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder

Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Presseinvitasjon: Så mye forurenser digital infrastruktur24.4.2025 14:03:25 CEST | Presseinvitasjon
For første gang har norske myndigheter kartlagt miljøpåvirkning fra digital infrastruktur i eget land. Bærekraftsanalysen legges frem i Oslo tirsdag 29. april.
Fem mobilvett-reglar i påska16.4.2025 08:27:32 CEST | Pressemelding
Enten du skal på fjellet, til sjøs eller flykte andre stader i påska, har dei fleste av oss med seg mobilen og smartklokka. Men kan du eigentleg stole på teknologien?
Ikke alle vil ha fiberbredbånd14.4.2025 14:01:57 CEST | Pressemelding
Selv om fiberdekningen i Norge er høy, velger fortsatt mange husstander å ikke koble seg til fibernettet. – Dette kan gi fremtidige utfordringer når samfunnet vårt krever mer bredbåndskapasitet enn det vi ser behovet for i dag.
God helg - nå er det mindre sjans for å bli svindlet11.4.2025 09:56:12 CEST | Pressemelding
Svindlere kan stå bak mer enn 500 telefonforsøk i sekundet mot norske mobilkunder, men innen tacoen serveres på fredag er sjansen for å bli svindlet over telefon betraktelig lavere.
Etterlyser utstyr som er avhengig av 2G-nett7.4.2025 13:51:29 CEST | Pressemelding
Nkom skal undersøke om det er sikkerhet- og beredskapssystemer som ikke vil virke etter at 2G-nettet slukkes. Nå bes offentlige og private virksomheter om å melde fra.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom